Näytetään tekstit, joissa on tunniste sahrami. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sahrami. Näytä kaikki tekstit

torstai 19. helmikuuta 2015

Valencialainen Paella "riisuttuna" variaationa Nikka's Bar:in tapaan

Paellan alkuperä on Valenciassa, jossa se syntyi alunperin köyhien maaseudulla ja riisipelloilla työskentelevien talonpoikien ruokana, johon koottin se mitä sattui olemaan käytettävissä ruokaa valmistettaessa: Riisiä, kanin lihaa, sahramia, vihreitä papuja, tomaatteja tai muita kasviksia ja jopa etanoita, mikäli niitä sattui löytymään. Sittemmin tämä kansan suosikkiruoka alkoi levitä muualle Espanjaan ja turistivirtojen myötä kaikkialle maailmaan ja siitä on tarjolla erilaisia variaatioita mm. "paella marisco", jossa käytetään lihan sijasta meren eläviä. Sana "Paella" tulee latinan "patella"-sanasta ja joka tarkoittaa pannua. Paellapannu on perinteisesti laakea ja matala rautapannu, jossa on kaksi kahvaa pannun molemmin puolin. Aluksi paellaa kutsuttiinkin nimella "arròs a la paella" eli "riisiä pannulla", mutta ajan kuluessa tuli tavaksi kutusa itse ruokaa "paella":ksi, kun taas pannua, jossa se valmistetaan kutsutaan "paellera":ksi.
Siitä lähtien kun olen paellaa ensimmäisen kerran maistanut, se on kuulunut suosikkiruokiini ja valmistankin sitä aika usein, varsinkin kesällä. Teen aina isomman määrän toivoen, että ruokaa jää yli, sillä se on seuraavana päivänäkin myökylmänä!) todella herkullinen ruokalaji! Espanjalaiset ovat tarkkoja paella:n valmistustavasta ja kun aikoinani kehuin yhdelle espanjalaiselle työkaverille osaavani tehdä paellaa, hän "kuulusteli" tarkkaan, miten sen teen ja minkälaista pannua käytän...onneksi lopuksi sain "synninpäästön" siitä, että valmistustapani on "oikeanlainen". Viime vuosien aikana olen joutunut hieman "riisumaan" alunperin tekemääni paellaa, saadakseni siitä sellaisen, että se kävisi kaikille perheeni jäsenille, mutta myös yksinkertaisempana versiona rakkaudella ja "hartaasti valmistettu" paella on aina maukas!
Olen valmistanut kasvissyöjäystävilleni vegaaniversiota ihan yksinkertaisesti korvaamaalla lihan tofukuutioilla, jonka olen paistanut pinnaltaan rapeiksi valkosipulilla aromatisoidussa oliiviöljyssä pannulla, suolannut&maustanut ja lisännyt paella:an ihan kypsennyksen loppuvaiheeessa.

Paella valencialaiseen tapaan (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)
Ainekset:
n. 1  1/2-2 1/2  lt (riippuen riisin määrästä) liha-, kana- tai kasvislientä (joko itse tehtyä tai valmiina myytäviä)  tai vaihtoehtoisesti kuumaa vettä
1-2  valkosipulin kynttä (yleensä 2, meillä nyt 1)
1/2- 1 sipulia (kelta-tai salottisipuli) (yleensä 1, meillä nyt 1/2)
hyvälaatuista neitsytoliiviöljyä n. 6-8 rkl
paellariisiä tai esim. Arborio tai Originario riisiä, n. 100gr per hlö
2-3 kypsää keskikokoista tomaattia + kuumaa vettä tomaattien "ryöppäämiseen"
1/2-1 punainen paprika (meillä ei muut syö paprikaa, joten huijaan "paprika-aromilla" *)
vihreitä papuja tai muita haluamasi kasviksia tai vaikka jo valmiita isoja valkoisia espanjalaisia papuja  (meillä ei laiteta edes näitä)
300-500 gr lihaa syöjien määrän mukaan paloiteltuna tai molempia (käytän kanaa/broileria paloiteltuna, yleensä nopeasti kypsyvää rintaa tai possua)
0.125-0.25 gr eli 1-2 annospussia sahramia syöjien määrän mukaan (1 pussi  riittää  4:lle syöjälle)
n. 5 tippaa tabaskoa
suolaa maun mukaan
rouhittua mustapippuria maun mukaan
n. puolikas sitruunanmehu puristettuna
sitruunalohkoja

Valmistus:
Valmista liemi haluamistasi lihasta/ kasviksista tai laita tai jo valmis liemi kuumuumaan  tai vesi kiehumaan.  Laita valmiin nesteen lämpö minimille.
Pilko sipuli ja valkosipuli (voit vaihtoehtoisesti pusertaa valkosipulin puristimella) pieneksi, hienoksi silpuksi ja kuullota se pienessä öljymäärässä (n 2 rkl) miedolla lämmöllä, niin ettei se ollenkaan ruskistu, vaan pysyy kauniin läpinäkyvänä.  Laita kuullotetut sipulit sivuun odottamaan.
Ryöppää tomaatit kuumassa vedessa vähän aikaa niin, että voit poistaa niistä kuoren helposti. Poista kuori, halkaise ja pilko tomaatit pieneksi paloiksi. Poista kokonaan mahdolliset valkoiset ja kovat osat. Laita paloittellut tomaatit sivuun odottamaan.
Puhdista paprika ja leikkaa n. 1 cm:n levyisiksi suikaleiksi. Puolita pitkät palat. Lisää samaan pannuun n. 3 rkl öljyä, nosta lieden lämpöä ja kypsytä paprikasuikaleita kovalla lämmöllä muutaman minuutin ajan, samalla käännellen niin, ettivät suikaleet kuitenkaan kärähdä. Siirrä hieman pehmentyneet suikaleet pannulta sivuun odottamaan.
Lisää samalle pannulle (Huom!" pannua ei puhdisteta välillä, missään vaiheessa!) pari rkl öljyä ja ruskista valitsemasi liha pannulla niin ,että se saa kauniin värin ympärilleen. Lisää hieman suolaa ja pippuria ja siirrä lihapalat liemeen lisäkypsymään ja odottamaan, niin ne pysyvät pehmeinä.
Lisää nyt liha-aromia sisältävälle pannulle alussa kuullottamasi sipuli&valkosipuli ja tomaattikuutiot, sekä paprikasuikaleet (*)Huom.! Jos et voi syödä paprikaa tai et pidä sen mausta, voit lisätä paprikasuikaleet käyttämäsi liemen joukkoon, nän liemi saa suikaleista aromia, joka ei kuitenkaan häiritse paprikaa välttäviä.). Sekoita hyvin ja anna hautua pari minuuttia pannulla matalalla lämpöllä. Mikäli haluat käyttää muita kasviksia (esim. kuten vihreitä papuja), voit lisätä ne nyt joukkoon, tarvittaessa paloiteltuna.
Mikäli käytät isoja lihapaloja, esim. boilerin/kanan koipia, lisää isot ja pitempää kypsennystä vaativat lihapalat mukaan liemestä pannulle tässä vaiheessa. Mikäli käytät pieniä lihapaloja esim. paloiteltuja rintapaloja, lisää ne paella:n joukkoon liemestä vasta kypsennyksen puolivälissä °).
Lisää joukkoon riisi syöjien määrän mukaan, sekoita hyvin pannulla olevien ainesten kanssa. Lisää joukkoon lientä niin paljon, että pannulla muiden ainesten kanssa tasaiseksi sekoitettu riisi jää kokonaan liemen alle. (Huom. riisin ja liemen suhden kypsymisessä on suunnilleen 1:3 eli 100 gr:aa riisiä tarvitaan 300 gr lientä.)
Liota sahrami liemikauhallisen joukkoon ja lisää seoksen joukkoon, sekoittaen sen tasaisesti kaikkialle.
Lisää 5 tippaa tabascoa seoksen joukkoon ja sekoita riisikasvisseos kauttaaltaan tasaiseksi pannulla ja tarkista, että liemi peittää riisin tasaisesti kaikkialta.
Nosta hieman lämpöä, niin että liemi alkaa poreilla ja anna kypsyä reilun 5 min. ajan. Käännä sitten lämpöä pienemmälle ja jatka kypsentämistä n. 10-12 minuuttia. Elä peitä pannua ja anna riisin kypsyä pannulla rauhassa, siihen koskematta!
°) Lisää pienet lihat esim. paloitellut rintapalat paella:n joukkoon kypsennyksen puolivälissä ja tarkista sekä nestemäärä, että liemen maku. Lisää pari tippaa tabaskoa tarvittaessa tai suolaa, mikäli liemi tuntuu liian vähäsuolaiselta (riippuu sekä käytetystä liemestä ja lihoista).

Jos olet laittanut alussa lientä tarpeeksi, riisin pitäisi kypsyä rauhassa ilman ongelmia. Mikäli jostain syystä riisi näyttää jäävän ilman nestettä liian aikaisin, lisää lientä tasaisesti kauttaaltaan ja anna kypsymisen jatkua rauhassa. (Kun paella on kypsä, tekemallä kolon riisin keskelle, nestettä ei pitäisi enää näkyä.)
Pari minuutti ennen paellan valmistusta, sammuta liesi ja anna paellan hautua pari minuuttia. Lisää joukkoon puolikkaan sitrunaan mehu, pyöräytä päälle vähän ruohittua mustapippuria ja  koristele paella sitruunan lohkoilla. (Jokainen syöjä voi puristaa lohkostä annokseensa hieman sitruunamehua, joka antaa kivaa hapokkuutta ruokaan.)

Paellaa valencialaiseen tapaan - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton (halutessasi vegan)


Kasvissyöjä/Veganversio: samat ainekset & valmistusohjeet, paitsi liha korvataan tofulla, joka paloitellaa kuutioiksi ja sen jälkeen paistetaan valkosipulilla aromatisoidussa oliiviöljyssä pannulla pinnaltaan rapeaksi. Lisää suolaa, pippuria, paprikajauhetta tai muita mieleisiäsi mausteita ja lisää tofukuutioit paella:n joukkoon ihan kypsennyksen loppuvaiheeessa.

sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Uppopaistetut "Sahramirisottokroketit"...ylijäämärisotosta valmistettu suolainen makupala

Toinen tapa käyttää mahdollinen sahramirisoton ylijäämä seuraavana päivänä, on valmistaa siitä uppokypsentämällä ns. kroketteja ("crocchette"), jotka voivat olla muodoltaan joko hieman sylinterimäisiä, pyöreitä, kuten lihapullat tai sisiliaisen "arancini":en tyyliin, lieriömäisiä. Voit valmistaa nämä herkulliset, pikkusyötävät sellaisenaan ihan joko pelkästä risotosta tai kätkeä niihin sisälle maukkaan "herkkusydämen" esim. kinkusta, kasvisksista, juustosta tai "arancini":en tapaan "ragù":sta eli jauhelihakastikkeesta (kasvissyöjät voivat käyttää joko soijasta tai linsseista valmistettua kasvisragù:ta).
Joko yksinkertaisina tai höystettynä, nämä ulkokuoreltaan rapeat, mutta sisältä ihanan pehmeät, kullakeltaiset risottopyörykät ovat mitä mainion tapa mainoin tapa uusiokäyttää edellisen päivän risotto (Huom! voit valmistaa niitä kaikista risotoista!) vaikka pieneksi "hiukopalaksi" tai aperitiivisyötäväksi! Kokeile ja ihastut ehdottomasti!!!

Sahramirisottokroketit eli  "Crocchette di risotto giallo"
(maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton, halutessasi vegan)
Ainekset:
jääkaappikylmää sahramirisottoa
Friteeraustaikinaan:
2 dl todella kylmää(hiilihapollista)  vettä (Huom. voit auttaa veden kylmyyttä lisäämällä jäitä + vettä isompaan kulhoon jonka päälle laitat pienemmän friteeraustaikinakulhon)
1,25 dl täysjyväriisijauhoja
1, 25 dl kikhernejauhoja
hieman suolaa

Paneeraukseen/Leivitykseen:
gluteenittomia vegan korppujauhoja tai vaikka tätä peruspanerointiseosta
suolaa maun mukaan
pippuria maun mukaan
(halutessasi jotain kuivattua yrttiä)

Paistamiseen:
hyvälaatuista oliiviöljyä tai muuta paistamiseen soveltuvaa kasvisöljyä

Vaihtoehtoiseen täytteeseen:
esim. kasviksia pieniksi paloiksi pilkottuna / kinkkua tai muuta leikkelettä pieninä paloina/ kypsää kalaa paloina/ kasvisjuustoa (Käytän Mozzarisella-nimistä riisijuustoa) / "tiivistä" liha- tai kasvisragù:ta

Valmistus:
Valmista ensin friteeraustaikina. Lisää pienehköön kulhoon kylmä vesi ja vatkaa siihen huolellisesti täysjyväriisijauhot ja kikhernejauhot. (Käytä siivilää apuna paakkujen välttämiseksi.) Lisää joukkoon ripaus suolaa. Sekoita.
Valmista leivitysaines paneeraukseen. Sekoita korppujauhojen joukkoon vähän suolaa ja pippuria. Voit myös käyttää täältä löytyvää polentajauhoista valmistettavaa leivittämisohjetta.

Kastele kädet vedellä tai sivele käsiin hieman oliiviöljyä, jotta risottopallosten pyörittäminen on helpompaa. Jos teet vain yksinkertaisia risottopyöryköitä, ota sopiva määrä riisiä kämmenelle ja ala muodostaa palloa, risottoa kevyesti puristamalla, auttaen toisella kädellä pallon muokkamisessa.  *)

°°)Kun olet saanut kaikki pallot muodostettua, kastauta ne nopeasti ensin friteeraustaikinassa ja pyöritä ne sen jälkeen  tasaisesti,  joka puolelta, gluteenittomassa korppujauhoseoksessa.

Kuumenna runsaasti öljyä paksupohjaisessa teräskattilassa tai laakeassa korkealaitaisessa pannussa. Kun öljy on tarpeeksi kuumaa, paista kroketitit oljyssä käännelleen niitä kypsymisen aikana. Pyörykät ovat valmiita, kun ne ovat saaneet kauniin, vaalean, kullanruskean pinnan. Huom! Varo öljyn ylikuumenemista, sen ei pidä ylittää 175-180 °C!

Nosta valmiit pyörykät seulan avulla imevän paperin päälle jäähtymään, jotta kuuma sisus ei polta syöjien suuta. Siirrä sitten hieman jäähtyneet kroketit tarjoilulautasalle ja nauti!

*) Mikäli haluat valmistaa kroketit ed. mainituilla täytteillä, toimi seuraavasti:
Pallon-/Sylinterinmuotoiset:
Ota riisia kämmenelle ja muodota siitä laakea, pyöreähkö levy. Lisää keskelle esim. vihanneksia ja nokare kasvisjuustoa tai paloiteltua kinkkua/leikkelettä ja nokare kasvisjuustoa tai pieni pala pelkkää kasvisjuustoa. Sulje puristamalla kevyesti ja muotoilemalla toista kättä apuna käyttäen joko sylinteri tai pallo.  Jatka sitten valmistusta kohdasta °°)
(Etsin netistä yhden linkin siitä, miten sylinterit pyöritetään, voit viedä videon suoraan kohtaan 6:40, jossa pallojen muokkaus alkaa.)
Lieriömäiset "arancini":en tyyliin:  Ota riisia kämmenelle ja muodota siitä pyöreähkö levy, johon taiteilet pienen kolon. Lisää keskelle "tiivistä" (=kastikkeen pitää olla vähän "kuivaa") jauhelihakastiketta tai kasvisragù:ta ja pieni nokare kasvisjuustoa. Sulje toista kättä apuna käyttäen, muotoilemalla ensin pyöreän pallon ja sitten taiteillen toiseen päähän suipon kärjen. Muotoile varovasti niin, ettei pallo rikkonnu ja saat aikaan  lieriömäisen kakkusen.  Jatka sitten kohdasta °°)
Löysin Youtube:sta samoin yhden linkin siitä, miten arancini-tyyppiset sylinterit pyöritetään, voit viedä videon suoraan kohtaan 5:25, jossa pallojen muokkaus alkaa. (Huom. Tässä videolla pallot ovat todella isoja, itse harrastan pienempikokoisia.):



"Sahramirisottokroketit"  - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton, vegan

lauantai 7. helmikuuta 2015

"Risotto giallo saltato" eli pannulla paistettu "Sahramirisottokakkunen"

Eilen postasin kotikaupunkini tuoksuvasta keltaisesta nimikkorisotosta ja tänään käytetään hyväksi eilen mahdollisesti ylijäänyt risotto. Tämä risotto on kyllä niin hyvää, ettei ainakaan meillä sitä jää koskaan jäljelle kattilaan, niinpä teenkin aina tarkoituksellisesti isomman määrän kun on syöjiä paikalla, koska sahramirisotto on seuraavana päivänä monenkin italialaisen mielestä vieläkin parempaa!
Yksi tyypillinen tapa käyttää mahdolliset "risottojämät" on paistaa risotto pannulla, ns. "riso al salto" tai "risotto saltato" eli sanamukaisesti käännettynä ns. "hypytetty tai hyppätetty risotto". Risotosta muotoillaan pannulla ohut kakkunen, jonka annetaan paistua hartaan hitaasti, matalalla lämmöllä, niin että siihen muodostuu rapea kuori. Toimenpide suoritetaan molemmin puolin ja valmis sahramirisottokakkunen voidaan syödä ihan sellaisenaan tai muun ruoan lisukkeena. On muuten todella hyvää ja kelpaa taatusti kaikkein rantuimmallekin  syöjälle...;-).


Sahramirisottokakkunen eli  "Riso al salto" risotto saltato
(maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton, vegan)
Ainekset:
jääkaappikylmää sahramirisottoa
1-3 rkl hyvälaatuista neitsytoliiviöljyä
suolaa tarpeen mukaan
pippuria tarpeen mukaan

Valmistus:
Laita liedelle kuumuumaan haluamasi kokoinen pannu. Lisää pannulle hieman hyvälaatuista neitsytoliiviöljyä, kuumenna ja lisää pannulle haluamasi määrä sahramisottoa.
Muotoile pannulle risotosta pyöreä "kakkunen", joka ei ole liian korkea.
Kun olet saanut kakkusen muotoiltua, laske lämpö matalalle ja anna kypsyä rauhassa koosta riippuen n.10-15 min.
Käännä risottokakkunen sopivankokoista lautasta apuna käyttäen, mikäli pannu vaikuttaa liian "kuivalta", lisää tarvittaessa vähän öljyä pannulle, liu'uta kakkunen takaisin pannuun lautaselta ja paista toinen puoli edellä mainitulla tavalla.
Käännä valmis risottokakkunen ja siirrä tarjoilulautasalle. Lisää halutessasi hieman suolaa & pippuria ja tarjoile!
Tässä yksi linkki risottokakkusen paistamisesta/kääntämisestä (Huom. Koska pidän todella rapeasta pinnasta, käytän sen verran vähäöljyä, ettei minulla ole koskaan käännettäessä valunut  ylimääräistä öljyä, kuten kokilla tässä videossa.)




"Sahramirisottokakkunen"  - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton, vegan

Tässä yksi linkki risottokakkusen paistamisesta/kääntämisestä (Huom. Koska pidän todella rapeasta pinnasta, käytän sen verran vähän oljyä, ettei minulla ole koskaan käännettäessä valunut  ylimääräistä oljyä, kuten kokilla tässä videossa.):

perjantai 6. helmikuuta 2015

"Milanolainen risotto" eli Sahramirisotto....."kaiketon", maukas risotto, joka maistuu muunneltuna seuraavanakin päivänä lisäkkeenä tai mukavana pikkusyötävänä

Milanolainen risotto ("risòtt giald" kuten vanhat milanolaiset sitä Milanon murteella kutsuvat) eli Sahramirisotto ei varmaan esittelyjä kaipaa...se on varmaa yksi tunnetuimista italilaisen keittiön antimista ja se tarjoillaan yleensä, varsinkin ravintoloissa, "ossobucon" kera. Itsekin harrastin tuon "ossobucon" tekoa sunnuntaisin (kypsentäminen kun vaatii hieman aikaa), mutta kun vasikka ja nauta tulivat kielletyiksi, en ole enää tuota suussasulavaa herkkua syönyt! Joka tapauksessa tämä risotto maistuu ihan yksinäänkin tai jonkun muun liharuoan lisukkeena. Risoton oikeasta tekotavasta on olemassa montakin koulukuntaa ja kiistaa käydään paitsi siitä oikeasta riisilaadusta myös riisin oikeasta paahtamistavasta, oikeanlaisen liemen käytöstä ja siitä missä vaiheessa sahrami (joko jauhe- tai emi-muodossa) lisätään....eli tämä ohje on sitten minun tavallani...,-).
Sitäpaitsi, se on erittäin hyvä pari lämminsavustetulle lohelle, joko lisukkeena tai siten, että lämminsavustettu lohi pilkotaan palasiksi ja lisätään risottoon juuri hetken ennen tarjoilua! Kun ensimmäisen kerran tarjosin sahramirisottoa yhdessä Suomen reissulta tuomani lämminsavustetun lohen kanssa, ystäväni katsoivat annosta hieman oudoksuen ja epäluuloisesti, suomalaista lohta heidän risotonsa kanssa....mutta, kun maistoivat ilme muuttui...."Tämähän on tosi hyvää! Siis, en olisi uskonut, että tälläinen lohi sopii näin hyvin sahramirisoton kanssa"..;-). Kokeile ja ihastu!!!

"Risotto alla milanese" eli Sahramirisotto (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton, vegan)

Ainekset:
1/4-1/2 sipulia (kelta-tai salottisipuli)
muutama  rkl hyvälaatuista neitsytoliiviöljyä
risottoriisiä  (esim. Vialone Nano, Arborio tai Carnaroli) noin reilu 1 dl ruokailijaa kohden (eli n. 80gr.)
n. 1/2 - 1 1/2 dl valko- tai kuohuviiniä riippuen riisin määrästä ( n. 1/2 dl 2-3:lle, reilu 1 dl 4:lle , 1 1/2-2 6:lle syöjälle. Huom. viini ei ole välttämätön tässä reseptissä, mutta se antaa risotolle oikenalaista hapokkuutta!)
n. 1-1 1/2 lt (riippuen samoin riisin määrästä) liha- tai kasvislientä (joko itse tehtyä tai valmiina myytäviä)  tai kiehuvaa vettä
0.125 gr eli 1 annospussi sahramia (vastaa noin vajaata maustemitallista) riittää n. 4:n syöjän annokseen
suolaa tarpeen mukaan
pippuria tarpeen mukaan 

Valmistus:
Valmista liemi haluamistasi lihasta/ kasviksista tai laita tai jo valmis liemi kuumuumaan  tai vesi kiehumaan.  Laita valmiin nesteen lämpö minimille.
Pilko sipuli pieneksi, hienoksi silpuksi ja kuullota se pienessä öljymäärässä miedolla lämmöllä, niin ettei se ollenkaan ruskistu, vaan pysyy kauniin läpinäkyvänä
Nosta lieden lämpöä ja paahda riisi. Sinulla on kaksi (oikeastaan kolmekin) vaihtoehtoa, joko paahtaa riisi öljyn (ja sipulin) kanssa tai yksinään ilman mitään rasvaa; monet risoton "asiantuntijat" mm. kuuluisat kokit ovat sitä mieltä, että ainoa oikea tapa paahtaa riisi on tehdä se ilman mitään rasvaa. Toinen koulukunta sen sijaan käyttää rasvaa (perinteisesti voita, joka ei sovi ruokavaliooni). Itse käytän kahta tapaa: A) Joko lisään riisin kuullotetun sipulisilpun mukaan, sekoitan hyvin ja paahdan riisiä kuumemmalla lämmöllä muutaman minuutin, käännellen seosta koko ajan, niin että ainekset sekoittuvat toisiinsa ja riisi paahtuu, mutta ei mikään aines ei kärähdä. Tai vaihtoehtoisesti B) laitan kuullotetun sipulisilpun sivuun odottamaan, lisään ensin vähän hyvälaatuista neitsytoliiviöljyä kattilaan, sitten riisin sekoittaen sen hyvin öljyn kanssa ja paahdan riisiä kuumalla lämmöllä muutaman minuutin ajan, käännellen seosta koko ajan, niin että riisi paahtuu, mutta ei kärähdä. Sitten lasken lämpöä ja lisään kuullotetun sipulisilpun joukkoon ja sekoitan ainekset hyvin keskenään.
Lisää valko- tai kuohuviiniä kattilaan, sekoita ja nosta lämpöä, jotta alkoholi haihtuu ja neste imeytyy hyvin riisiin. Kääntele riisiä koko ajan, ettei se tartu pohjaan kiinni.
Kun viini on haihtunut, laske lämpötilaa keskilämmölle ja ala lisätä lientä/vettä, aina kauhallinen kerrallaan. Tässäkin sinulla on kaksi  vaihtoehtoa; "puristit" ovat sitä mieltä, että kun risoton valmistamiseen käyetetään laadukkaita raaka-aineita, sen "liemeksi" riittää kiehutettu vesi. Toiset taas suosivat joko liha-(perinteinen) tai kasvislientä (kevyempi). Käytin aikoinani aina lihalientä ja olin tyytyväinen lopputulokseen, mutta ruokavalion muutoksesta johtuen, tein ensin kasvislientä ja käytin sitä kaikkiin risottoihin. Viime aikoina olen alkanut käyttämään pelkkää kiehutettua vettä ja täytyy sanoa, että "puristit" ovat oikeassa, risottojeni maku ei ole yhtään kärsinyt pelkän kuuman veden käytostä! Muista aina sekoittaa liemi hyvin riisiin ja seuraa kypsennystä, koska on tärkeää, ettei riisi tartu pohjaan. Risottoa ei kuitenkaan tarvitse hämmentää koko ajan.
Jatka kypsennystä lientä lisäten ja sekoittaen. Lisää riisin joukkoon kypsennyksen puolivälissä sahrami, jonka olet liottanut liemikauhallisen joukkoon. Tarkista välillä risoton makua, mutta lisää suolaa vasta kypsennyksen loppupuolella.

Kun sahramirisoton kypsymisestä puuttuu enää muutama minuutti (kokonaiskypsymisaika 18-20 min. riippuen riisin laadusta), lisää suolaa leimikauhalliseen ja sekoita hyvin risoton joukkoon.  Tarkista maku. Lisää tarvittaessa suolaa ja rouhi hiukan pippuria päälle. Mikäli haluat viimeistellä risoton, ota kattila syrjään liedeltä, lisää joukkoon esim. vähän kasvismargariinia ja sekoita. Anna levätä hetkisen, ennen tarjoilua. Risoton voi myös "viimeistellä" (italialainen termi on "mantecare", joka tarkoittaa "sekoittamista ja jonkin aineen lisäämistä, jolla sadaan aikaa kermamaisempi koostumus, sekä lisäkiiltoa & makua", mutta en tiedä tämän keittiösanan suoraa vastinetta suomeksi) vegaanikokkien tavoin, käytä hieman joko neitsytoliiviöljyä, kasvismargariinia, kasviskermaa tai oluthiivahiutaleita.
Tarjoile ihan sellaisenaan, lihan  tai lämminsavustetun lohen seuralaisena! Tämä risotto maistuu hyvältä ihan ilman "mantegointiakin" ja mikäli sitä jää vielä yli, katso huomisesta postauksestani, miten se muuntuu maukkaaksilisukkeeksi ja suolaiseksi makupalaksi seuraavanakin päivänä!

Sahramirisotto  - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton, vegan