Näytetään tekstit, joissa on tunniste kesäkurpitsa. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kesäkurpitsa. Näytä kaikki tekstit

torstai 7. elokuuta 2014

Nikan Nopeat - lomalaisen kermainen “vegespaghetti” kesäkurpitsasta

Blogin puolella vietetään hiljaisempaa aikaa….kun Suomessa elokuu alkaa olemaan jo koulun alkuun valmistumista ja muutenkin syksyyn päin suuntautumista, täällä se on se “kuumin” ja varsinainen lomakuukausi, jolloin mottoritiet täyttyvät eri puolille Italiaa rantaelämää ja rusketusta hakevista tai vaihtoehtoisesti viileämpään vuoristoon patikoimaan suunnistavista lomalaisista. “Ferragosto”:akin (vähän kuin  suomalaisten juhannus) juhlitaan 15. elokuuta ja se on viikko, jolloin myös monet yritykset ja liikkeet sulkevat ovensa loman viettoa varten. Tänä vuonna kesä vaan ei ole oikein “pyörähtänyt päälle” ja ilma vaikuttaa varsin syksyiseltä….jos aurinko paistaa aamulla, niin viimiestään iltapäivällä ilma on jo muuttunut sateikseksi tai pilviseksi….väliin on kovin kosteaa (sellaista “nihkeän kosteaa”, josta atoopikon iho ei tykkää ollenkaan!) ja kun aurinko vihdoin tulee esiin, se on todella polttavan kuuma, ikäänkuin se olisi vihainen, tuosta pilvien häirinnästä…8-9. Olen jo pari viikkoa Liguriassa yrittänyt ottaa aurinkoa lääkärin ohjeiden mukaan, sillä tänä kesänä atooppinen ihottumani on todella ärhäkässä kunnossa ja tuo ilmojen epävakaus ei kyllä yhtään tätä asiaa auta.
Täällä siis ollaan “mökkiolosuhteissa” ja parempien ilmojen toivossa. Kesäkettiömme kalustus on yksinkertainen, uuniakaan ei ole käytössä, joten syödään yksinkertaisesti ja nopeasti valmistettuja aterioita….paljon kasviksia, salaatteja ja kauden hedelmiä. Lihapuolella yleensä kanaa tai kalaa sellaisenaan tai ensin vähän yrttien kanssa marinoituna pannulla kypsennettynä. Kuumalla ei ole niin nälkäkään, mutta jos tekee pastaa mieli, tulee yleensä valmistettua joko “Spaghetti aglio, olio e peperoncino” tai sitten teen seuraavaa vegeversiota kermaisesta pennepastasta, koska se on paitsi todella maittavaa, myös todella nopea tehdä samanaikaisesti kun spaghetti kypsyy.

Kermainen kesäkurpitsasahramispaghetti (Spaghetti con zucchine, zafferano e panna) 
(Maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätö, vegan, halutessasi soijaton) 
Ainekset 4:lle hengelle:
1/4 -1/2 salottisipulia  tai vaihtoehtoisesti, 1 valkosipulin kynsi
1 iso kesäkurpitsa tai 2 pientä
oliiviöljyä loraus (n. 2 rkl)
0,125 gr eli 1 annospussi sahramia (vastaa noin vajaata maustemitallista)
1 tlk (250 ml) vegan kasviskermaa (soija- , kaura- tai riisikermaa, käytin Provamel:in soijakermaa)
suolaa maun mukaan
ripaus pippuria
jauhettua peperoncinoa maun mukaan
80-100 gr spaghettia henkeä kohden (käyttänyt  yleensä täysjyväriisispaghettia)
(halutessasi hieman tuoretta persiljaa)
Valmistus:
Laita spaghettia varten runsaasti vettä kiehumaan isoon kattilaan. Kun vesi kiehuu, lisää suola ja spaghetti. (Käytin täysjyväriisispaghettia, mutta mikä tahansa pasta käy.). Oikea “vesi-suola-pasta”-suhde on seuraava: jokaiselle 100 gr:lle pastaa, 1 lt vettä ja 10 gr. suolaa.
Pilko sipuli ohueksi, pieneksi silpuksi tai vaihtoehtoisesti kuori valkosipulin kynsi. Viipaloi kesäkurpitsa pitkittäin ohuiksi 3-4 cm:n pituisiksi suikaleiksi,
Laita noin pari rkl:sta oliiviöljyä kuumenemaan pannulla. Lisää sipulisilppu tai keskeltä kahtia leikattu (poista keskiosa)  kynsi ja kuullota miedolla lämmöllä muutaman minuutin ajan, välillä sekoittaen.
Lisää kesäkurpitsasuikaleet ja anna niiden kuullottua yhdessä sipulisilpun  tai valkosipulin kynnen kanssa muutaman minuutin ajan, seosta käännellen. Tarvittaessa lisää tilkka spaghetin keitinvettä, mikäli seos vaikuttaa kuivuvan liikaa.
Lisää kasvisseokseen hieman suolaa ja pippuria ja sekä halutessasi ripaus peperoncinia. Suosittelen tulisen peperoncinon käyttöä, koska se antaa hieman “ytyä” annokseen.
Lisää pannulla olevaan seokseen sahramijauhe pienessä vesitilkassa. Sekoita hyvin.
Lisää kasviskerma ja sekoita kastike tasaiseksi. Kuumenna miedolla lämmöllä kastiketta välillä käännellen, jotta maut sekoittuvat hyvin toisiinsa. Alä anna kastikeen kiehua! Tarkista maku ja lisää tarvittaessa suolaa ja pippuria.
Valuta nopeasti kypsä spaghetti ja lisää se pannulle kastikkeen joukkoon. Sekoita pasta hyvin kastikkeen kanssa ja lisää halutessasi päälle vähän tuoretta persiljaa ja tarjoile.  

perjantai 18. heinäkuuta 2014

Kesäinen lounasbuffet - Rapeat uunissa paistetut kesäkurpitsatikut

Italiassa ja varsinkin Milanossa, joka taitaa olla "aperitiivin mekka" töiden päätteeksi tai illan alkajaiseksi nautitaan usein aperitiivi....nykyisin kaikenlaisilla lisukkeilla. Monet paikat jopa kilpailevat keskenään aperitiivitarjoilustaan ja vertailugallupeja tehdään tiuhaan....sinkuille aperitiivi on samalla monesti myös illallinen...;-). No, allergisille ei näissä paikoissa paljon valinnan varaa ole tarjolla ja monesti teen aperitiivitarjoilua kotona Etsiessäni uusia inspiraatioita törmäsin taas youtube:ssa Elisabettaan ja hänen videoonsa rapeista kesäkurpitsatikuista, joista sai todella helposti muunneltua "kaikettoman" version. Oikein maukas ja varsinkin kesänaposteluun sopiva idea!!! 

Rapeat kesäkurpitsatikut "Zucchine croccanti" (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan ja halutessasi soijaton):
alkuperäinen ohje täältä
Ainekset 2:een annokseen:
1 iso kesäkurpitsa tai 1,5 pientä kesäkurpitsa
n. 35-45 g riisijauhoja
suolaa maun mukaan
hyvälaatuista kylmäpuristettua oliiviöljyä
n. 60-70 ml soijamaitoa tai kauramaitoa  (Ei aromatisoituja! Mielellään maustamatonta)
mieleisiäsi kuivattuja yrttejä makua antamaan esim. oreganoa, rosmariinia, timjamia, meiramia
(tuoretta basilikaa leikattuna)
maissijauhoja (Huom. ei maissitärkkelystä, vaan jauhoja), vaihtoehtoisesti voit käyttää täysjyväriisijauhoja
gluteenitonta korppujauhoa (vaihtoehtoisesti polentajauhoja)

Valmistus:
Pese kesäkurpitsa ja leikkaa pois päätyosat. Leikkaa se ensin noin 1-1 1/2 cm:n paksuisiksi viipaleiksi ja sitten viipaleet 3-4 cm:n pituisiksi tikuiksi. Jos kesäkurpitsa on kovin iso, voit jättää käyttämättä ihan kaikkein pehmeimmän keskiosan.
Valmista taikina, johon tikut upotetaan ennen korppujauhoissa pyöritystä: Lisää kulhoon riisijauhot, suolaa, hieman öljyä ja sekoita.
Lisää soijamaitoa aina vähän kerrallaan ja sekoita taikina tasaiseksi. Taikina saa olla koostumukseltaan aika löysä, suunnilleen kuin hyvin turvotettu lättytaikina.
Lisää yrttejä makusi mukaan ja jos sinulla sattuu olemaan tuoretta basilikaa, leikkaa sitä joukkoon. Sekoita.
Jauhota kesäkurpitsapalat ensin maissijauhoissa (tai täysjyväriisijauhoissa) ja upota ne sitten valmistamaasi taikinaan muutama kerrallaan. Ravistele hiukan ja pyörittele sitten taikinaan upotetut palat joka puolelta joko gluteenittomassa korppujauhoissa tai vaihtoehtoisesti suolalla ja pippurilla maustetussa polentajauhoissa.
Laita "kuorrutetut" kesäkurpitsapalat leivinpaperilla päällystetylle uunipellille, yrittäen välttää palojen menoa toistensa päälle. Lisää päälle vähän suolaa ja öljyä nauhana.
Paista 180° C:ssa noin 20-25 min., viimeiset 3-5 minuuttia grillivastuksella, niin että vihannestikut saavat kauniin värin.
Ripota tarvittaessa vähän suolaa päälle. Siirrä tarjoilulautaselle ja nauti heti sellaisenaan tai vaikka vegmajoneesin kera!!




lauantai 15. helmikuuta 2014

Miten syntyy munakas ilman kananmunaa & maitoa?

Eräs ystäväni kertoi kerran, että kastanjajauhoista ja kikhernejauhoista voi tehdä ilman kananmunaa tosi hyviä ohukaisia ja muita leivonnaisia ja kikhernejauhoista voi valmistaa myös kanamunattoman munakkaan, joka maistuu "munakkaalta"! Kokeilimmekin kerran yhdessä kastanjajauhoista tehtyjä "crepes"-tyyppisiä ohukaisia, jotka olivat tosi hyviä ja joita sen jälkeen olen monesti harrastanut mökillä ollessani. Mieleeni jäi kytemään tuo "munakas ilman kananmunaa" ja seuraavan kerran kun näin kikhernajauhopaketin marketissa, päätin alkaa kokeilemaan munakkaan tekoa, siihen kun kuulemani mukaan tarvittiin vain vettä, kikhernejauhoa ja hieman suolaa.
Ensimmäiset kokeilut menivät vähän penkin alle, osittain koska en ole koskaan ollut taitava munakkaan kääntäjä ja osittain, koska laitoin liian vähän öljyä pannulle ja munakas tarttui kiinni, mutta kun onnistuin, täytyy sanoa, että tämä vaihtoehtomunakas tuli vakituiseksi annokseksi  keittiöni listoille.
Kikhernejauhomunakas valmistuu nopeasti; 15 minuuttia rittää, jos on kiire, mutta siitä tulee vielä parempi jos malttaa antaa taikinan turvota rauhassa ainakin 20 min. ja enemmänkin. Olen harrastanut sen lisäkkeenä yleensä perunaa tai kesäkurpitsaa & sipulia yrteillä höystettynä, mutta jos haluat siitä ruokaisamman voit laittaa joukkoon muita kasviksia makusi mukaan  esim. tomaattia,pinaattia tai paprikaa tai vaikka kinkkua, pekonia,kalaa ja sieniä.

Kikhernejauhomunakas    (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan)
Ainekset 1 iso munakas :
2 dl hiilihapollista vettä tai tavallista vettä
80 gr kikhernejauhoja
ripaus suolaa
pippuria maun  mukaan
oliiviöljyä
1 iso peruna tai vaihtoehtoisesti 1 kesäkurpitsa
1/4 - 1/2   sipulia
Valmistus:
Mittaa vesi isoon kulhoon, lisää jauhot siivilän läpi paakkujen estämiseksi. Sekoita taikina huolellisesti. Lisää ripaus suolaa ja halutessasi myos pippuria.
Pese ja kuori peruna. Leikkaa se ohuiksi viipaleiksi. Jos käytät kesäkurpitsaa viipaloi se ohuiksi paloiksi. Viipaloi sipuli ohueksi suikaleeksi.
Laita pannuun noin reilu ruokalusikallinen öljyä ja anna sen hieman kuumentua. Lisää hienonnettu sipuli ja anna sen kuullottua muutaman minuutin ajan. Lisää kypsennyksen aikana vähän vettä, jotta sipuli ei ruskistu. Lisää kesäkurpitsaviipaleet ja anna niiden kypsyä miedolla lämmöllä sipulisilpun kanssa. Voit lisätä makusi mukaan yrttejä  esim. timjamia, oreganoa, jne.
Jos käytät perunoita, laita pannulle noin 2 rkl öljyä, lisää viipaleet pannulle vieri viereen ja kääntele niitä säännöllisesti, kunnes siivut ovat kypsiä. Voit lisätä samoin makusi mukaan mieleisiäsi yrttejä. Lisää kypsennyksen loppuvaiheessa hieman suolaa& pippuria perunasiivujen päälle.
Kun käyttämäsi vihannekset ovat kypsiä, on aika lisätä munakastaikina pannulle: 
Mikäli käytät perunaviipaleita, lisää munakastaikina perunoiden päälle tasaisesti .
Mikäli käytät kesäkurpitsaa, lisää kypsennetyt kasvikset munakastaikinan joukkoon, sekoita hyvin ja kaada koko seos takaisin öljytylle pannulle.
Paista munakasta noin 5-6 min. molemmin puolin ja käytä sen kääntämiseen apuna laakeaa lautasta särkymisen estämiseksi.

Huom! Pannun pitää olla kuuma ennenkuin lisäät munakastaikinan. Ensimmäisen minuutin jälkeen voit laskea lämpoä miedomalle, ettei munakas pala. Jos pannu vaikuttaa kuivalta, lisää hiukan öljyä pohjalle kääntäessäsi munakkaan, näin estät sen pohjaan tarttumisen.
Paitsi mainio ja ravitseva pikaruoka, tämä munakas maistuu hyvältä myös kylmänä ja sitä voi laittaa vaikka eväsleipienkin väliin.

Uskomatonta on, että paitsi munaton, maidoton ja helposti sulava tämä munakas sisältää lähes kaksi kertaa enemmän proteiinia kuin perinteinen ja sen lisaksi rautaa, jopa lähes 4 kertaa enemmän kuin broilerin rintapala. Lisäksi se on vähärasvainen, ilman kolesterolia, ja vain kasviksia käytettäessä myö......vegan! 
Perunamunakas - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan 
Kesäkurpitsamunakas - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan


torstai 9. tammikuuta 2014

Kermaista pennepastaa speckin, kesäkurpitsan ja sahramin kera...Osallistuminen ALPRO-haasteeseen

Vielä oikein mahtavaa ja ruokarikasta Uutta Vuotta kaikille!!!
Toivottavasti teillä on vireys korkeammilla lukemilla kuin minulla, sillä täytyy tunnustaa, että vaikka uusi vuosi on vasta alullaan ja "pakollista" lomaakin on tullut vietettyä ihan riittävästi, jotenkin juhlapyhien jälkeinen väsymys painaa päälle ja arkeen palaamisessa on ollut viime päivinä hieman käynnistymisvaikeuksia huolimatta pään sisällä pyörivistä ideoista....(-o. Olin todellakin suunnittelut mökillä ollessani päivittäväni blogia ja aloittavani myös italian/englanninkielisen sisarblogin, mutta kun ei ollut virtaa, eikä verkkoa, niin ei ollut postauksiakaan.....mutta, ehkä tästä päästään vielä käyntiin ihan kunnolla!
Vuoden ensimmäinen reseptipostaukseni on ohje, joka on käytössä hyväksi ja maukkaaksi havaittu, sillä siitä ovat pitäneet kaikki ruokailijat, joille olen sitä valmistanut, mukaanlukien myös mieheni, joka ei normaalisti syö ollenkaan kesäkurpitsaa, mutta tässä muodossa se kyllä katoaa joka kerta erittäin nopeasti lautaselta...;-).
Lisäksi tämä on resepti, joka sysäsi minut blogin aloittamiseen, nimittäin osallistuin tällä reseptillä viime lokakuussa Olivia-lehden järjestämään haasteeseen, jossa etsittiin parasta Alpro-reseptia tyttöjen iltaan. Yllätyksekseni, pastani oli valittu kolmen finalistin joukkoon ja se voitti myös kisan loppuäänestyksessä! Olin sanonut itselleni, että jos ohjeeni pärjäisi kisassa, ryhtyisin sitten kirjoittamaan ja "arkistoimaan" reseptini blogimuodossa, joten marraskuussa alkoi blogimatka! Tietääkseni, ohje on julkaistu joulukuussa ilmestyneessa Oma Olivia-lehdessä, tuomaristossa olleen kokki Sami Tallbergin  valmistamana.
Tämä on hyvä resepti, kun haluat tarjota vieraillekin jotain hyvää, mutta vähän ruokaisampaa ja "hienostuneempaa" pastaa. Lisäksi ruoka valmistuu nopeasti ja tarvittaessa kastikkeen voi valmistaa my ös etukäteen ja lämmittää uudelleen muutaman minuutin ajan pastaa keittäessäsi. Itse olen tätä pastaa tarjoillut monesti pääsiäispöydässä alkuruokana sahramista saadun vaaleankeltaisen värin johdosta.




Kermainen pennepasta speckin, kesäkurpitsan ja sahramin kera  (Penne con speck, zucchine e zafferano) Maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön
Ainekset 4:lle hengelle:
1/4 -1/2 salottisipulia tai tavallista keltasipulia 
1 iso kesäkurpitsa
60-80 gr. speck:iä tai vaihtoehtoisesti savustettua pekonia ohuina viipaleina (esim. Tulip)
oliiviöljyä loraus (n. 2 rkl)
0,125 gr eli 1 annospussi sahramia (vastaa noin vajaata maustemitallista)
1 tlk (250 ml) ALPRO soya ruokakermaa
suolaa maun mukaan
ripaus pippuria
penne pastaa
(halutessasi hieman tuoretta persiljaa)
Valmistus:
Pilko sipuli ohueksi, pieneksi silpuksi. Viipaloi kesäkurpitsa pitkittäin ohuiksi suikaleiksi, jotka taas viipaloit pitkittäin 3-4 osaan ja lopuksi puoliksi. (Eli tuloksena on n.3/4 cm:n pituisia ja vajaan puolen cm:n levyisiä ohuita suikaleita.)
Leikkaa keittiösaksilla tai viipaloi veitsellä speck-tai pekoniviipaleet poikittain suikaleiksi. (Eli tuloksena on kesäkurpitsan tapaan samanlaisia ohuita, mutta hieman leveämpia suikaleita.)
Laita oliiviöljy, noin 1-2 rkl  kuumenemaan pannulla. Lisää sipulisilppu ja kuullota sitä miedolla lämmöllä muutaman minuutin ajan. Lisää kesäkurpitsasuikaleet ja anna niiden kuullottua yhdessä sipulisilpun kanssa muutaman minuutin ajan, seosta välillä käännellen. Tarvittaessa lisää tilkka öljyä.
Poista kesäkurpitsasipuliseos pannulta. Laita pannulle speck- tai pekonisuikaleet saamaan vähän väriä. Kääntele suikaleita. Muutaman minuutin päästä lisää kasvikset takaisin joukkoon. Nosta vähän lämpöä, jotta suikaleet saavat hieman väriä ja speck(pekoni) hiukan rapentuu. Kääntele useaan otteeseen seosta. (Tähän vaiheeseen menee ainakin 5-7 min.) Tässä vaiheessa voit laittaa pastaveden kiehumaan.
Lisää pannulla olevaan seokseen sahramijauhe pienessä vesitilkassa. Lisää soijakerma ja sekoita kastike tasaiseksi. Kuumenna miedolla lämmöllä, välillä kastiketta käännellen, jotta maut sekoittuvat hyvin toisiinsa. Alä anna kastikeen kiehua! Lisää maun mukaan suolaa ja pippuria. Tarkista maku. Huom! Speck/savustettu pekoni on jo itsessään aika suolaista, mutta taas soijakerma "makeata". Siksi suola kannattaa lisätä astettain ja maistaa kastiketta useamman kerran.
Keitä pasta väljässä, suolatussa vedessä. (Itse käytän maissipastaa, mutta mikä tahansa pasta käy.). Oikea vesi-suola-pasta suhde on seuraava: jokaiselle 100 gr:lle pastaa, 1 lt vettä ja 10 gr. suolaa.
Sekoita valutettu pasta kastikkeen kanssa ja lisää halutessasi päälle vähän tuoretta persiljaa ja tarjoile.
Hei, jos olet kasvisyöjä, tästä reseptistä saa helposti loistavan vegaaniversion jättämällä speckin/pekonin pois eli silloin syntyy "Kermainen pasta kesäkurpitsan ja sahramin kera" (Pasta con zucchine e zafferano).  Itse harrastan tuota keveämpää "vegeversiota" varsinkin kesäisin ja pennepastan sijaan käytän täysjyväriisispaghettia. Valmistusprosessi on sama, mutta lisään mukaan myös hiukkasen jauhettua peperoncino:a tasapainottamaan kastikkeen "makeutta".
 Buon appetito!

Kermainen pennepasta speckin, kesäkurpitsan ja sahramin kera . Maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön.