Näytetään tekstit, joissa on tunniste kreemi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kreemi. Näytä kaikki tekstit

perjantai 13. helmikuuta 2015

Sydämelliset kuppikakut.....tosimakea leivonnainen ystävänpäiväksi! Tietysti maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, suklaaton, soijaton ja vegan!

Viime viikolla tuli halu kehitellä "Valentine's Day"-tyylisiä kuppikakkuja, jossa olisi vähän "Red Velvet"-kakun tuntua....no, itse asiassa tuloksena syntyi enemmän "suklaattomia kuppikakkuja", kuin haluamaani red velvet-meininkiä, johtuen siitä, että olin jo alkanut yhdistelemään aineksia, kun huomasin, että jos halusin kunnolla luonnollista, punaista väriä, niin olisi pitänyt keittää punajuuria etukäteen, niinpä päädyin nopeasti "murskaamaan" (en omista mehupuristinta) hiukkasen mehua yhdestä raa'asta punajuuresta. Mutta koska nämä kuppikakut olivat paitsi maukkaita myös, meheviä ja keveitä ihan sellaisenaankin, ilman täytettä tai kuorrutusta, päätin postata ohjeen, jotta voitte kokeilla tulevana viikonloppuna vaikka lauantaina Ystävän päivää juhlistamaan.
Kokeilin samalla kehitellää muutamaa uutta kreemiä kuppikakkujen täyttämiseen & kuorruttamiseen, joka ei olisi ollut omaan makuuni "liian makea" (monesti löytämäni valmiit kreemiohjeet ovat todellakin linjalla "hammaskiille sulaa saman tien pois" ja olen jo tavallisestikin enemmän suolaisen ystävä...;-D) ja vaikka en vielä täysin tyytyväinen kreemeihini ollut, ainakin "normaaliruokainen" makutuomarini tykkäsi kahdesta kreemitäytteestä, jotka ovat tässä ohjeessani mukana. Kolmantena täytteenä käytin ihan "normisoijakermavaahto"a, oli vain ensimmäinen kerta, kun kun pääsin kokeilemaan vaahtoutuvaa soijakermaa...Suomessahan sitä on löytynyt kauppojen hyllyillä jo iät ajat, mutta omaan kauppaani se saapui myyntiin vasta vähän aikaa sitten. Käytin Kamomilla konditoriasta löytynyttä agar agar-kikkaa kermavaahdon jämäköittämiseen, mutta kiehautin sen ensin yksinään todella pienessä vesitilkassa ja lisäsin sitten jo vaahdotetun kerman joukkoon....ja vaahdosta tuli helposti sopivan jämäkkä paakuitta & ilman ongelmia!Muuten, lisäsin ylijäämävaahtoon muutaman lusikallisen kylmää espressoa, sekoitin ja laitoin kahvin päälle ja kyllä oli hyvää!!!

"Sydämelliset Kuppikakut"  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, suklaaton, soijaton, vegan) - 12 kpl
Ainekset:
1 tl omenaviinietikkaa
2,5 dl riisimaitoa
135 gr gluteenitonta jauhoseosta (käyttämäni jauhoseoksen koostumus: 310 gr riisijauhoa, 105 gr perunatärkkelystä,  40 gr tapiocajauhoa tai Maizenaa ja  1 1/2 tl ksantaania)
hyppysellinen suolaa
1/2 tl leivinjauhetta
3/4 tl ruokasoodaa
120 gr ruokosokeria tai hienoa sokeria
25 gr carobjauhetta
80 gr (1 dl) juoksevaa kookosöljyä
2-3 rkl punajuurimehua väriä antamaan
vaniljaa( jauhetta, sokeria tai uutetta) maun mukaan
KUPPIKAKKUJEN Valmistus:
Laita kuppikakkuvuoat uunipellille. (Käyttämäni sydämenmuotoiset vuoat ovat Ikeasta.) ja laita uuni kuumenemaan 180° C.
Kaada yhteen kulhoon riisimaito ja lisää sen joukkoon. Jätä ainekset rauhassa "muhimaan", älä sekoita!
Sekoita isossa kulhossa kaikki kuivat aineet yhteen. Käytä seulaa, jotta seokseen ei tulisi paakkuja.  Mikäli käytät vaniljaa jauheena, lisää kuivien aineiden joukkoon.
Lisää riisimaito-omenaviinietikan joukkoon kookosöljy ja pari-kolme ruokalusikallista punajuurimehua. Mikäli käytät vaniljauutetta nestemäisenä, lisää samoin se muiden nesteiden joukkoon sekoittaen.
Kaada nesteseos kuivien ainesten joukkoon tasaisesti nauhana, koko ajan taikinaa sekoittaen.
"Lusikoi" taikina vuokiin (käytän apuna jäätelokauhaa, jolla saa saman määrän taikinana helposti ja nopeasti vuokiin) ja paista leivonnaiset 175/180 °C:ssa (Kuumennan uunin ensin 180° C ja noin vajaan kymmenen minuutin kuluttua vähennän lämpoä 175°C:een.) n. 15-20 min. kuppikakkujen koosta riippuen uunin keskitasolla. Kokeile kypsyyttä hammastikulla. Jos tikkuun ei tartu taikinaa leivonnainen on kypsä.

Anna kuppikakkujen jäähtyä rauhassa kokonaan ennen täyttämistä ja kuorruttamista.
Voit joko täyttää tai vain kuorruttaa leivokset. Mikäli haluat täyttää leivokset, nostele jäähtyneet kuppikakut pois vuoistaan. Leikkaa leivos keskeltä kahtia terävällä veitsellä ja lisää kreemiä/kermavaahtoa ja vaikka marjoja tai hedelmäpaloja makusi mukaan. Laita toinen puolikas päälle ja kuorruta kuppikakut täytteen kreemillä/kermavaahdolla. Koristele, tarjoile ja nauti hyvän ystävän seurassa!! (Kuvissa oleviin leivoksiin käytin kreemien/kermavaahdon lisäksi vadelmia&mustikoita.)

"Sydämelliset kuppikakut"   - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, suklaaton, soijaton, vegan
PERUSVANILJAKREEMI - (Huom! Kreemiin käytetyt kasvismargariinit sisältävät SOIJAA tai rypsiä, mutta kuppikakkujen ainekset eivät niitä sisällä):
Ainekset- Huom! Voit ensin tehdä vaikka puolikkaan annoksen nähdäksesi pidätkö kreemin mausta:
175 gr tomusokeria
60 gr kylmää (voit laittaa margariinin hetkeksi pakastimeen) maidotonta, vegaania kasvismargariinia
ripaus suolaa
vaniljaa makusi mukaan
1 rkl kasvismaitoa (käytin riisimaitoa)
Valmistus:
Lisää yleiskoneen kulhoon (käytä metallista vispiläosaa) siivilöimällä puolet tomusokerista, kylmä kasvismargariini pieninä paloina, ripaus suolaa ja hieman vaniljaa. Vatkaa ainekset keskenään hyvin sekaisin nopealla teholla. Kaavi aines kulhon reunoilta takaisin keskelle, lisää kasvimaito ja loput tomusokerista  hitallaa teholla. Kun ainekset ovat hyvin sekoittuneet, nosta tehpoa ja vatkaa seos kuohkeaksi. Maita ja lisää tarvittaessa vähnä vaniljaa. Säilytä jääkaapissa, ilmatiiviissä pakkaukessa.

MOKKAKREEMI:
Ainekset  - Huom! Voit ensin tehdä vaikka puolikkaan annoksen nähdäksesi pidätkö kreemin mausta:
175 gr tomusokeria
60 gr kylmää (voit laittaa margariinin hetkeksi pakastimeen) maidotonta, vegaania kasvismargariinia
ripaus suolaa
vaniljaa makusi mukaan
2-4 rkl kylmää voimakasta kahvia (esim. espressoa)
1 rkl carobjauhetta halutessasi (ei välttämätön!)
Valmistus kuten vaniljakreemissä. Omas ehdoton suosikkini!!! Ennenkuin lisäät carobjauhetta, maista kreemiä, voi olla, että pidät sen mausta jo sellaisenaan.

SOIJAKERMAVAAHTO: Toimi pakkauksen ohjeiden mukaan. Katso lisävinkit kasvisvaahdon jämäköittämiseen tästä. Jos lisäät vaahtoon kylmää kahvia, saat tosihyvää kahvin makuista vaahtoa!
 

Huom! Mikäli haluat kuorruttaa kuppikakut sitruuna- tai minttukreemillä, niiden ohjeet löytyvät täältä ja  täältä. 

keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Cup Cakes! Voiko maidoton, munaton, gluteeniton & vegan kuppikakku olla näin hyvää!!

Olen jo aiemmin inspiroitunut enemmän tai vähemmän onnistuneella tavalla Emily Mainquist:in "Vegeherkkuja"-leivontakirjasta ja vihdoin päätin kokeilla viime vuosien kuumaa leivontahittiä, kuppikakkuja. "Vegeherkkuja"-kirjaa lueskellessani, huomasin, että Emily käyttää useissa kakku-ja kuppikakkuohjeissa samanlaista peruspohjaa, joten päätin kokeilla näiden leivonnaisten tekoa, yhdistämällä kaksi eri ohjetta, yhden gluteenittoman kakun ja yhden monista kuppikakkuohjeista.


Sitruuna- ja Minttukreemi Kuppikakut
(maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan) - ohje mukaeltu Emily Mainquist:in "Vegeherkkuja"- kirjasta
Ainekset:
KUPPIKAKUT 12-15 kpl:
225 gr huoneenlämpöistä kasvismargariinia
225 gr sokeria - laitoin puolet tavallista ja puolet ruokosokeria (Alkuperäisessä ohjeessa: täysruokosokeria)
2 tl  vaniljasokeria
450 gr jauhoseosta koostumuksella: 310 gr vaaleaa riisijauhoa, 105 gr perunajauhoa, 40 gr tapiocatärkkelystä ja  2 tl johanneksenleipäpuunjauhetta . (Alkuperäisessä ohjeessa: johanneksenleipäpuunjauheen sijasta  1 1/2 tl ksantaanikumia.)
1 pussillinen makeille leivonnaisille tarkoitettua vaniljalla makeutettua leivinjauhetta. Ko.pussi on sisältää 16 gr jauhetta, joka on tarkoitettu 500 gr:lle jauhoja (Alkuperäisessä ohjeessa: 4tl leivinjauhetta)
4 rkl rasvaista soijajauhoa (Soyolk) + 8 rkl lämmintä vettä (Alkuperäisessä ohjeessa 6 tl kananmunankorviketta + 8 rkl lämmintä vettä)
240 ml soijamaitoa
1 rkl omenaviinietikkaa
Valmistus:
Kuumenna uuni 180° C. Asettele leivosvuoat muffinipellin koloihin.
Vatkaa margariini, sokeri ja vaniljasokeri yleiskoneella kunnes ainekset sekoittuvat, n. 30 sekuntia. Kaavi aines kulhon reunoilta takaisin keskelle. Vatkaa seoas vaaleaksi ja kuohkeaksi maksimiteholla (n. 2 minuuttia).
Sekoita jauhot ja leivinjauhe kulhossa. Sekoita pienessä kulhossa soijajauho (kananmunankorvike) veteen, lisää soijamaito ja omenaviinietikka.
Lisää yleiskoneeseen vuorotellen jauhoja ja soijamaitoseosta, aloita ja lopeta jauhoilla. Vatkaa taikina kevyesti 10 sekuntia jokaisen lisäyksen jälkeen. Kaavi kulhon reunat ja varmista, että margariini on kunnolla sekoittunut taikinaan. Vatkaa vielä 30 sekuntia.
Lusikoi taikina muffinssivuokiin ja paista leivonnaiset 180 °C:ssa n.20-25 min. uunin keskitasolla. Kokeile kypsyyttä hammastikulla. Jos tikkuun ei tartu taikinaa, leivonnainen on kypsä.

Anna kuppikakkujen jäähtyä pellillä ritilän päällä n. 10 min. ja nostele kakut sitten vuoista  jäähtymään ritilän päälle vielä n. 20 min. Kuorruta kuppikakut sitruuna- ja minttukreemillä ja tarjoile. 
MINTTUKREEMI: Ohje löytyy täältä.









SITRUUNAKREEMI:
75 gr huoneenlämpöistä kasvismargariinia
1 rkl vastapuristettua sitruunanmehua
1/3 tl vaniljasokeria
140 gr luomutomusokeria 

Valmistus: Vatkaa margariinia yleiskoneella pehmeäksi. Lisää 1 rkl puristettua sitruunanmehua rasvan joukkoon, sekoita 30 sekuntia. Kaavi aines kulhon reunoilta takaisin keskelle. Lisää vaniljasokeri ja tomusokeri siivilän läpi ja vatkaa 30 sekuntia pienellä teholla. vatkaa seos vaaleaksi ja kuohkeaksi, n. 2 minuuttia. (Valitettavasti en ehtinyt ottaa kuvaa sitruunakreemikuppikaukuista, koska ne loppuivat hetkessä....)
Ensimmäinen kokeilu oli erittäin onnistunut.....tuntui hienolta nähdä leivonnaisten kohoavan niin hyvin uunissa! Lisäksi kuppikakut olivat kauniin näköisiä uunista tullessaan ja rakenteeltaan tosi meheviä! 


 

                                 Kuppikakut minttukreemillä maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan



sunnuntai 23. helmikuuta 2014

Browniet ilman kaakaojauhetta tai suklaata....usko tai älä, ne onnistuvat myös ilman maitoa, kananmunaa, gluteenia tai soijaa!!!

Blogin puolella eletään tällä hetkellä hiljaisempaa eloa, sillä iäkäs anoppini on ollut jo viikon päivät sairaalassa joten myös me vietämme suurimman osan päivästä hänen luonaan. Päivittäiset kokkailut jää "Nikan nopeisiin" ja niin nopeisiin, ettei niistä ehdi muistaa edes kuvaa räpsäistä tulevia postauksia varten, mutta juuri ennen tuota ikävää anopin sairaskohtausta ehdin kokeilla brownien tekoa, joten kerron nyt "lennossa" tuosta kokeilusta...
Mielessäni oli jo pitemmän aikaa kytenyt brownie:n kokeilu Emily Maniquist:in "Vegeherkkujen" herkullisen kansikuvan innoittamana ja päätin kokeilla muokata kirjan reseptiä, jota muutamat bloggaajat olivat kokeilleet ja kehuneet, itselle sopivaksi.
Mainitsin jo aiemmin, ettei kaikki kokeilut keittiössä todellakaan aina onnistu, vaikka olisi hyvä ohjekin edessä, sillä "korvaavat" aineet poikkeavat monesti jo koostumukseltaan "normaalisti" käytetyistä aineksista, joten reseptiä täytyy muokata määrienkien osalta...samat määrät korvaavia aineksia ei välttämättä tuota samantyylistä lopputulosta. Tein ensin kokeilun käyttämällä vehnäjauhojen sijasta riisi-peruna-&tapiokajauhojen seosta mukaillen Vegeherkkuja-kirjassa olevaa ohjetta gluteenittomasta jauhoseoksesta ja kaakaojauheen sijaan carobjauhetta, seuraten muuten kirjan ohjetta, mutta jokin ei toiminut taikinan koostumuksessa ja lopputulos.....meni suoraan roskiin! Taikina oli maultaan todella hyvää, mutta se ei kypsynyt uunissa kunnolla, edes kypsymisaikaa pidentämällä. Brownienhan kuuluu olla hieman "kosteita" keskeltä, mutta tekeleeni jäi sekä raa'aksi, että liian "vetiseksi" keskeltä. Lisäksi carobjauheen ominaismaku korostui mielestäni liikaa. Yllätyksekseni suklaata rakastava mieheni, joka oli maistanut sekä taikinaa, että palan uunista tullutta "yllätystä", totesi pitävänsä tosi paljon epäonnistuneen teoksen mausta, joten päätin kokeilla brownien tekoa uudelleen "silmämäärällä", puolittaen carobjauhon määräja mitaten käyttämäni ainekset tarkasti (tässä syy ohjeen "grammamittoihin"). Uusi kokeilu kannatti ja brownien teko onnistui.....jopa niin hyvin, että kun seuraavana päivänä alkuperäisestä reseptistä inspiroituneena, halusin laittaa palojen päälle vielä "minttukreemiä", jäljelle oli jäänyt vain muutama pala, joista sain pitää kynsin hampain kiinni!
Palojen kuorrutus ei oikein onnistunut, koska aiemmin päivällä valmistamani kreemi oli jääkaappikylmää ja malttamattomana odottavien makeannälkäisten perheenjäsenten edessä en jaksanut enää odottaa tarpeeksi sen notkistumista, joten kreemin levitys meni vähän niin ja näin....8-9. Minusta minttukreemi oli ihanan raikasta ja täydensi brownien "suklaista" makua....mieheni taas, no, hän piti paljon enemmän niista paljaista ja simppeleistä paloista...;-).
Vinkkinä ohjeen kokeiluun sanon, että kannattaa odottaa kunnolla browninen jäähtymistä ja säilyttää ne jääkaapissa. Seuraavana päivänä maku on vielä parempi. Mikäli minttukreemi ei innosta, voit tarjoilla browniepalat sellaisenaan tai siiviloidä päälle tomusokeria. Minttukreemin tekoon käytetään alkuperäisessä reseptissä minttulikööriä, mutta vaihdoin sen minttusiirappiin, jota tiputin myös nauhana kreemin päälle. Minttusiirappia käytetään Italiassa paljon varsinkin kesällä mintun makuisen granita:n ja raikkaan, tosivihreän minttujuoman tekoon. Se valmistukseen käytetään sokeria, vettä, mintunlehtiuutteetta, minttuöljyä ja saflorin luonnollista uutetta.
Jos valmistat kreemin aiemmin, anna sen notkistua rauhassa huoneenlämmössä ennen leivonnaisten päälle levitystä, sillä liian kylmä kreemi ei levity kunnolla ja lopputulos ei ole kovin kaunis. Makuhan ei siitä muutu, mutta ainakin oma silmäni olisi kaivannut kauniimman näköisen lopputuloksen...;-).

"Brownies"  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton, vegan)
Ainekset:
225 gr jauhoseosta (koostumus: 310 gr riisijauhoa, 105 gr perunatärkkelystä,  40 gr tapiokajauhoa tai Maizenaa ja  2 tl johanneksenleipäpuunjauhetta)
250 gr hienoa sokeria (voit laittaa vähemmäkin, jos et ole kovin makean ystävä) tai ruokosokeria
38 gr carobjauhetta (tai kaakaojauhetta, jos voit käyttää sitä)
1 1/4 tl ruokasoodaa
hyppysellinen suolaa
312 ml haaleaa vettä
100 ml miedon makuista kasvisöljyä (esim. maissi- tai auringonkukkaöljyä)
1 1/4 rkl viinietikkaa (mielellään valkoviinietikkaa)
Valmistus:
Sekoita isossa kulhossa kuivat aineet (jauhoseos, sokeri, carobjauhe, ruokasooda ja suolahyppysellinen) yhteen. Käytä seulaa, jotta seokseen ei tulisi paakkuja.  
Lisää joukkoon vesi ja kasvisöljy koko ajan sekoittaen. Voit sekoittaa taikinan käsin tai yleiskoneella. Itse käytän yleiskonetta matalalla teholla.
Lisää viinietikka, sekoittaen nopeasti  taikinan tasaiseksi.
Levitä taikina tasaisesti suorakaiteiseen vuokaan (n.21*28) leivinpaperin päälle. Paista noin 30 min. Ensin  10 min. 200° ja laske sitten lämpö 180 asteeseen ja jatka kypsennystä noin 20 min. Kokeile kypsyyttä hammastikulla, mikäli taikina ei jää kiinni tikkuun, pohja on kypsä.
Anna browniepohjan jäähtyä rauhassa paistinvuoassa ainakin reilu puoli tuntia, mielellään enemmänkin. Leikkaa browniet paloiksi terävällä veitsellä. Ripota päälle joko tomusokeria tai levitä päälle minttukreemiä.
Minttukreemi (Huom! Kreemiin käytetyt kasvismargariinit sisältävät soijaa tai rypsia, muuta browniet eivät sisällä):
58 gr huoneenlämpöistä kasvismargariinia
140 gr luomutomusokeria 
2 rkl minttusiirappia (tai 4 rkl minttulikööriä tai minttuaromia maun mukaan)
Vatkaa margariinia yleiskoneella pehmeäksi. Kaavi aines kulhon reunoilta takaisin keskelle.
Lisää tomusokeri siivilän läpi ja lisää minttusiirappi/-likööri/-aromi. Vatkaa noin minuutin ajan, kunnes ainekset ovat hyvin sekoittuneet kesekenään ja kuohkea kreemi on muodostunut.
Jos tarjoilet browniet heti, levitä täyte palojen päälle. Muutoin voit säilyttää kreemin jääkaapissa ja levittää sen palojen päälle myöhemmin ennen tarjoilua.
                     "Browniet minttukreemillä"  - maidoton, munaton, gluteeniton, soijaton, pähkinätön, vegan



Päivitys 26/4: tein uuden kokeilun tästä Brownies-reseptistä, lisäämällä vegemajoneesia ja vaihtamalla johanneksenpuunleipäjauheen ksantaaniin. Lisätiedot ja kuva löytyvät täältä.