Näytetään tekstit, joissa on tunniste broilerin/kanan rintafile. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste broilerin/kanan rintafile. Näytä kaikki tekstit

torstai 19. helmikuuta 2015

Valencialainen Paella "riisuttuna" variaationa Nikka's Bar:in tapaan

Paellan alkuperä on Valenciassa, jossa se syntyi alunperin köyhien maaseudulla ja riisipelloilla työskentelevien talonpoikien ruokana, johon koottin se mitä sattui olemaan käytettävissä ruokaa valmistettaessa: Riisiä, kanin lihaa, sahramia, vihreitä papuja, tomaatteja tai muita kasviksia ja jopa etanoita, mikäli niitä sattui löytymään. Sittemmin tämä kansan suosikkiruoka alkoi levitä muualle Espanjaan ja turistivirtojen myötä kaikkialle maailmaan ja siitä on tarjolla erilaisia variaatioita mm. "paella marisco", jossa käytetään lihan sijasta meren eläviä. Sana "Paella" tulee latinan "patella"-sanasta ja joka tarkoittaa pannua. Paellapannu on perinteisesti laakea ja matala rautapannu, jossa on kaksi kahvaa pannun molemmin puolin. Aluksi paellaa kutsuttiinkin nimella "arròs a la paella" eli "riisiä pannulla", mutta ajan kuluessa tuli tavaksi kutusa itse ruokaa "paella":ksi, kun taas pannua, jossa se valmistetaan kutsutaan "paellera":ksi.
Siitä lähtien kun olen paellaa ensimmäisen kerran maistanut, se on kuulunut suosikkiruokiini ja valmistankin sitä aika usein, varsinkin kesällä. Teen aina isomman määrän toivoen, että ruokaa jää yli, sillä se on seuraavana päivänäkin myökylmänä!) todella herkullinen ruokalaji! Espanjalaiset ovat tarkkoja paella:n valmistustavasta ja kun aikoinani kehuin yhdelle espanjalaiselle työkaverille osaavani tehdä paellaa, hän "kuulusteli" tarkkaan, miten sen teen ja minkälaista pannua käytän...onneksi lopuksi sain "synninpäästön" siitä, että valmistustapani on "oikeanlainen". Viime vuosien aikana olen joutunut hieman "riisumaan" alunperin tekemääni paellaa, saadakseni siitä sellaisen, että se kävisi kaikille perheeni jäsenille, mutta myös yksinkertaisempana versiona rakkaudella ja "hartaasti valmistettu" paella on aina maukas!
Olen valmistanut kasvissyöjäystävilleni vegaaniversiota ihan yksinkertaisesti korvaamaalla lihan tofukuutioilla, jonka olen paistanut pinnaltaan rapeiksi valkosipulilla aromatisoidussa oliiviöljyssä pannulla, suolannut&maustanut ja lisännyt paella:an ihan kypsennyksen loppuvaiheeessa.

Paella valencialaiseen tapaan (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)
Ainekset:
n. 1  1/2-2 1/2  lt (riippuen riisin määrästä) liha-, kana- tai kasvislientä (joko itse tehtyä tai valmiina myytäviä)  tai vaihtoehtoisesti kuumaa vettä
1-2  valkosipulin kynttä (yleensä 2, meillä nyt 1)
1/2- 1 sipulia (kelta-tai salottisipuli) (yleensä 1, meillä nyt 1/2)
hyvälaatuista neitsytoliiviöljyä n. 6-8 rkl
paellariisiä tai esim. Arborio tai Originario riisiä, n. 100gr per hlö
2-3 kypsää keskikokoista tomaattia + kuumaa vettä tomaattien "ryöppäämiseen"
1/2-1 punainen paprika (meillä ei muut syö paprikaa, joten huijaan "paprika-aromilla" *)
vihreitä papuja tai muita haluamasi kasviksia tai vaikka jo valmiita isoja valkoisia espanjalaisia papuja  (meillä ei laiteta edes näitä)
300-500 gr lihaa syöjien määrän mukaan paloiteltuna tai molempia (käytän kanaa/broileria paloiteltuna, yleensä nopeasti kypsyvää rintaa tai possua)
0.125-0.25 gr eli 1-2 annospussia sahramia syöjien määrän mukaan (1 pussi  riittää  4:lle syöjälle)
n. 5 tippaa tabaskoa
suolaa maun mukaan
rouhittua mustapippuria maun mukaan
n. puolikas sitruunanmehu puristettuna
sitruunalohkoja

Valmistus:
Valmista liemi haluamistasi lihasta/ kasviksista tai laita tai jo valmis liemi kuumuumaan  tai vesi kiehumaan.  Laita valmiin nesteen lämpö minimille.
Pilko sipuli ja valkosipuli (voit vaihtoehtoisesti pusertaa valkosipulin puristimella) pieneksi, hienoksi silpuksi ja kuullota se pienessä öljymäärässä (n 2 rkl) miedolla lämmöllä, niin ettei se ollenkaan ruskistu, vaan pysyy kauniin läpinäkyvänä.  Laita kuullotetut sipulit sivuun odottamaan.
Ryöppää tomaatit kuumassa vedessa vähän aikaa niin, että voit poistaa niistä kuoren helposti. Poista kuori, halkaise ja pilko tomaatit pieneksi paloiksi. Poista kokonaan mahdolliset valkoiset ja kovat osat. Laita paloittellut tomaatit sivuun odottamaan.
Puhdista paprika ja leikkaa n. 1 cm:n levyisiksi suikaleiksi. Puolita pitkät palat. Lisää samaan pannuun n. 3 rkl öljyä, nosta lieden lämpöä ja kypsytä paprikasuikaleita kovalla lämmöllä muutaman minuutin ajan, samalla käännellen niin, ettivät suikaleet kuitenkaan kärähdä. Siirrä hieman pehmentyneet suikaleet pannulta sivuun odottamaan.
Lisää samalle pannulle (Huom!" pannua ei puhdisteta välillä, missään vaiheessa!) pari rkl öljyä ja ruskista valitsemasi liha pannulla niin ,että se saa kauniin värin ympärilleen. Lisää hieman suolaa ja pippuria ja siirrä lihapalat liemeen lisäkypsymään ja odottamaan, niin ne pysyvät pehmeinä.
Lisää nyt liha-aromia sisältävälle pannulle alussa kuullottamasi sipuli&valkosipuli ja tomaattikuutiot, sekä paprikasuikaleet (*)Huom.! Jos et voi syödä paprikaa tai et pidä sen mausta, voit lisätä paprikasuikaleet käyttämäsi liemen joukkoon, nän liemi saa suikaleista aromia, joka ei kuitenkaan häiritse paprikaa välttäviä.). Sekoita hyvin ja anna hautua pari minuuttia pannulla matalalla lämpöllä. Mikäli haluat käyttää muita kasviksia (esim. kuten vihreitä papuja), voit lisätä ne nyt joukkoon, tarvittaessa paloiteltuna.
Mikäli käytät isoja lihapaloja, esim. boilerin/kanan koipia, lisää isot ja pitempää kypsennystä vaativat lihapalat mukaan liemestä pannulle tässä vaiheessa. Mikäli käytät pieniä lihapaloja esim. paloiteltuja rintapaloja, lisää ne paella:n joukkoon liemestä vasta kypsennyksen puolivälissä °).
Lisää joukkoon riisi syöjien määrän mukaan, sekoita hyvin pannulla olevien ainesten kanssa. Lisää joukkoon lientä niin paljon, että pannulla muiden ainesten kanssa tasaiseksi sekoitettu riisi jää kokonaan liemen alle. (Huom. riisin ja liemen suhden kypsymisessä on suunnilleen 1:3 eli 100 gr:aa riisiä tarvitaan 300 gr lientä.)
Liota sahrami liemikauhallisen joukkoon ja lisää seoksen joukkoon, sekoittaen sen tasaisesti kaikkialle.
Lisää 5 tippaa tabascoa seoksen joukkoon ja sekoita riisikasvisseos kauttaaltaan tasaiseksi pannulla ja tarkista, että liemi peittää riisin tasaisesti kaikkialta.
Nosta hieman lämpöä, niin että liemi alkaa poreilla ja anna kypsyä reilun 5 min. ajan. Käännä sitten lämpöä pienemmälle ja jatka kypsentämistä n. 10-12 minuuttia. Elä peitä pannua ja anna riisin kypsyä pannulla rauhassa, siihen koskematta!
°) Lisää pienet lihat esim. paloitellut rintapalat paella:n joukkoon kypsennyksen puolivälissä ja tarkista sekä nestemäärä, että liemen maku. Lisää pari tippaa tabaskoa tarvittaessa tai suolaa, mikäli liemi tuntuu liian vähäsuolaiselta (riippuu sekä käytetystä liemestä ja lihoista).

Jos olet laittanut alussa lientä tarpeeksi, riisin pitäisi kypsyä rauhassa ilman ongelmia. Mikäli jostain syystä riisi näyttää jäävän ilman nestettä liian aikaisin, lisää lientä tasaisesti kauttaaltaan ja anna kypsymisen jatkua rauhassa. (Kun paella on kypsä, tekemallä kolon riisin keskelle, nestettä ei pitäisi enää näkyä.)
Pari minuutti ennen paellan valmistusta, sammuta liesi ja anna paellan hautua pari minuuttia. Lisää joukkoon puolikkaan sitrunaan mehu, pyöräytä päälle vähän ruohittua mustapippuria ja  koristele paella sitruunan lohkoilla. (Jokainen syöjä voi puristaa lohkostä annokseensa hieman sitruunamehua, joka antaa kivaa hapokkuutta ruokaan.)

Paellaa valencialaiseen tapaan - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton (halutessasi vegan)


Kasvissyöjä/Veganversio: samat ainekset & valmistusohjeet, paitsi liha korvataan tofulla, joka paloitellaa kuutioiksi ja sen jälkeen paistetaan valkosipulilla aromatisoidussa oliiviöljyssä pannulla pinnaltaan rapeaksi. Lisää suolaa, pippuria, paprikajauhetta tai muita mieleisiäsi mausteita ja lisää tofukuutioit paella:n joukkoon ihan kypsennyksen loppuvaiheeessa.

maanantai 17. marraskuuta 2014

Nikan Nopeat - Pehmeää, suolaisenmakeaa kanaa appelsiinikastikkeessa...mukava ruokamuisto opiskeluajoilta

Eilen illalla olin yksin kotona ja kun viikonloppuna yllättänyt tulvamainen kaatosade (en ole muuten ikinä nähnyt Milanossa niin pahaa ja pitkäkestoista sadetta kuin viime lauantaina!) oli tyssännyt lauantain suunnitellut ruokaostokset, piti vähän miettiä mitä hyvää ja lämmintä saisi kotona olleista tarvikkeista aikaan ja mieleeni nousi yksi opiskeluaikojeni suosikkiannoksista, nimittäin kanaa appelsiinikastikkeessa. Virittelin tämän annoksen aikoinaan "köyhänä opiskelijana" ja sitä tuli monen vuoden ajan tehtyä ainakin kerran viikossa. Tämä taisi olla myös ensimmäinen ruokalaji, jonka opetin lähes 15 vuotta sitten silloin vielä kokkauksen alkutiellä olleelle pikkusiskolleni, kun asuimme yhden talven saman katon alla nimenomaan "helppona & maukkaana ja nopeasti valmistuvana" ruokaohjeena. Viime vuosina tämä ruokalaji on jäänyt hieman unholaan, yksinkertaisesti siitä syystä, että nykyisen perheeni jäsenet syövät valitettavasti pääasiassa (ja aika rajoitteisesti) vain italialaisen keittiön antimia. Itse tykkään kyllä niin tulisesta kuin miedoista&lempeistä mauista, suolaisen ja makean yhdistelmästä sekä kirpeistä ja happamistakin mauista...joten jos olen yksin kotona, sipulit,  kasvikset, mausteet ja yrtit riemuitsevat...;-).
Käytin tähän ohjeeseen aina aiemmin purkkiin säilöttyjä mandariinilohkoja ja säilykemaissia (varmaankin ne olivat aikoinaan Alepassa edullisia...;-D), mutta eilen molempien ainesten puuttuessa, käytin säilykemandariinin tilalta "oikeata" appelsiinia ja jätin maissin pois ja se ei makua yhtään haitannut. Lisäkeriisinä oli tuoksuva basmatiriisi, mutta mikä tahansa pitkäjyväinen riisi ajaa saman asian. Makoisa, edullinen ja nopeasti valmistuva ruoka niin lounaaksi kuin päivälliseksikin, joka mielestäni maistuu myös peheen pienimmillekin jäsenille. 
Kanaa appelsiinikastikkeessa  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)
Ainekset 2:lle hengelle:
basmati- tai thaibonnet tai muuta pitkäjyväistä riisiä nälän mukaan...;-D
hyvälaatuista oliiviöljyä loraus (n. 2-3 rkl)
1/4 keskikokoista tai 1/2 pienta salottisipulia tai keltasipulia
n. 200 gr. kokonaista tai valmiiksi suikaloitua kanafilettä  
n. 1 1/2- 2 dl appelsiinituoremehua
pieni purkillinen säilöttyjä mandariinilohkoja tai 1-2 appelsiinia kuorittuna ja paloiteltuna
(2-3 rkl säilykemaissia)
suolaa maun mukaan
rouhittua mustapippuria maun mukaan
paprikajauhetta maun mukaan
(inkiväärijauhetta ripaus - ei välttämätön)
tuoretta tai pakastettua basilikaa maun mukaan
Valmistus:
Laita riisi kypsymään ohjeen mukaan.
Pilko sipuli ohueksi, pieneksi silpuksi ja kuullota se pannulla pienessä öljymäärässä, miedolla lämmöllä. Ole tarkkana, ettei sipulisilppu pala tai ruskistu liikaa!
Jos käytät kokonaisia kanafileitä, leikkaa tai paloittele fileet pieniksi suikaleiksi.
Lisää kanasuikaleet joukkoon ja sekoita hyvin sipulisilpun kanssa. Nosta hieman lämpöä, jotta suikaleet saavat kypsyessään vähän väriä pintaan. Anna kypsyä muutaman minuutin ajan, koko ajan sekoittaen, ettei sipulisilppu pala.
Lisää joukkoon hieman paprikajauhetta, suolaa ja mustapippuria makusi mukaan. Mikäli pidät inkiväärin mausta, lisää myös hieman inkiväärijauhetta ja sekoita.
Kaada mukaan appelsiinimehu, sekoita ja anna mehun kuumentua. Lisää joukkoon joko säilötyt ja valutetut mandariinilohkot tai kuorittu (Huom! kuori veitsellä, niin että vain hedelmäliha jää jäljelle), paloiteltu appelsiini(t) sekä vähän tuoretta/pakastettua basilika. Anna hautua matalalla lämpötilalla muutaman minuutin ajan, jotta maut sekoittuvat ja mehu tiivistyy kastikkeeksi. 
Tarkista kastikkeen maku ja lisää tarvittaessa suolaa & mustapippuria ja tarjoile lisäkeriisin kanssa.



perjantai 18. heinäkuuta 2014

Kesäinen lounasbuffet -Kananuggetit

Varmaan monet kuulleessan sanan  kananuggetit, ajattelevat kanan rintafileen paloja, jotka saavat höystyä pitkään jogurttimarinadissa ja saavat sen jälkeen ennen paistumista rapean kuoren ympärilleen mausteisessa suolakeksi-tai maissihiutalemurskassa. Nämä "nuggetit" eivät ole sen tyyppisiä, mutta en oikein tiedä miten muutenkaan niitä voisin kutsua....joten kutsutakoon niitä sitten kevyemmiksi (ja laihemmiksi..;-D) kananuggeteiksi, jotka maistuvat niin isoille kuin pienille syöjille. Ne maistivat ihan sellaisenaan tai dipattuna erilaisiin kastikkeisiin.


Kevyemmät sitruunaiset kananuggetit   (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)
Ainekset:
maustamattomia ohuita kananrintafileitä
öljyä paistamiseen (oliiviöljyä tai muuta paistamiseen sopivaa kasvisöljyä )
sitruunaa puristettuna valmiiden fileiden päälle

Leivittämiseen:
polentajauhoja "silmämitalla"
suolaa maun mukaan
musta- tai sitruunapippuria maun mukaan
mieleisiäsi mausteita&yrttejä mukaan makua antamaan valitse esim. seuraavien joukosta: paprikajauhe, valkosipulijauhe, inkiväärijauhe, kuivattu rosmariini, kuivattu timjami
(seesaminsiemeniä)

Marinadi:
loraus oliivi- tai muuta kasvisiöljyä
puolikkaan sitruunan puristettu mehu
(loraus valkoviiniä)
suolaa maun mukaan
musta- tai sitruunapippuria maun mukaan
paprikajauhetta (inkiväärijauhetta) ja kuivattuja yrtteja esim. oreganoa, rosmariinia, timjamia

Valmistus:
Jos haluat marinoida kananfileet, valmista ensin marinadi. Laita kulhoon loraus oliivi- tai muuta kasvisöljyä ja purista joukkoon puolikkaan sitruunan puristettu mehu. Jos sinulla on valkoviinin jäämiä keittiössä, nyt on hyvä tilaisuus käyttää niitä ja lisätä joukkoon hieman valkoviiniä tai vaihtoehtoisesti voit laittaa vaikka ruokalusikallisen valkoviinietikkaa. Lisää suolaa, pippuria, paprikajauhetta, ripaus inkiväärijauhetta ja kuivattuja yrttejä maun mukaan. Sekoita ja upota kanafileet marinaadiin ja anna niiden maustua ainakin varttitunnin verran.
Sekoita suola ja musta- tai sitruunapippuri polentajauhon kanssa tasaiseksi. Lisää haluamasi mausteet (laitoin tällä kertaa hieman paprikajauhetta, inkiväärijauhetta, kuivattua rosmariinia ja hieman peperoncinoa). Jos voit käyttää seesaminsiemeniä, lisää myös niitä, mutta se ei ole välttämätöntä. Sekoita tasaiseksi.
Mikäli kananfileet ovat paksuja, nuiji niitä ohuemmiksi. Leikkaa sitten fileet pienemmiksi paloiksi. Painele kananfileet yksitellen leiviteseoksessa molemmin puolin, niin että seos on tasaisesti levittynyt joka puolelle. Auta panerointia kiinnittymään paremmin lihaan painelemalla filettä seokseen haarukalla.
Paista leivitetyt kananfileet nopeasti molemmin puolin kypsäksi kuumassa öljyssä. Huom. älä aloita paistamisesta ennenkuin öljy on tarpeeksi kuuma (eli lihan pitää "tiristä" pannulla), mutta ole varovainen, ettei öljyn lämpötila nouse liikaa ja polta lihaa.
Valuta kanafileet talouspaperin päällä. Purista sitruunan mehua lihan päälle ennen tarjoilua.
Saat vaihtelua ja enemmän makua lihaan kun lisäät peruspanerointiseokseen omien mieltymystesi mukaan eri mausteita tai yrttejä. Lapsille maistuvat tietenkin miedommat seokset kuten esim. valkosipulijauhe, paprikajauhe ja rosmariini, mutta isompien syöjien kanssa kannattaa kokeilla rohkeasti eri koostumuksia.

Huom_1! Nämä nuggetit voit myös valmistaa ilman marinointia. Saat niihin kuitenkin enemmän makua, jos viitsit marinoida ne vartin ajan ennen. Mielestäni tämän tyyppinen marinadi antaa keveyttä ja kivan lisämaun lihalle.
Huom_2! Mikäli haluat oikein kunnon panerointikerroksen kanapaloille, voit vaihtoehtoisesti "uittaa" filepalaset ennen panerointia samassa "taikinassa", jota olen käyttänyt rapeiden kesäkurpitsatikkujen tekoon. Sen jälkeen, palat paneroidaan ja paistetaan edellä kerrottuun malliin. Kokeile!

Tarkemmat vinkit nopeaan ja hyvään lihan&kalan panerointiin löydät tästä postauksesta.

torstai 17. heinäkuuta 2014

Kesäinen lounasbuffet - Mausteiset broileripyörykät kahdella variaatiolla

Juhannuksena teki mieli jonkinlaisia maukkaita pyöryköitä, jotka olisivat mukavia nuoremmallekin ruokakunnalle. Päädyimme broilerin jauhelihasta valmistettuihin, mausteisiin, mutta kaikille ruokailijoille sopiviin pyöryköihin. Tähän reseptiin on vaikea sanoa tarkkoja mittoja, koska teen kaikki lihapullat aina silmä- ja varsinkin "makumitalla" käyttäen niitä mausteita mitä käytössä olevasta keittiöstä löytyy....,-). Esim. mökillä pyörykät ovat taatusti aina tosi yksinkertaisesti maustettuja! Annan lihapyörykkätaikinan "maustua" ja paistan pienen koepullapyörykän ennen kuin aloitan valmistamaan koko satsia. Näin tehdessä, makua voi viilata vielä viime hetkelläkin. 
Variaatio 1 on "lihaisampi", johtuen siitä, että siinä ei ole mukana mitään ylimääräistä "suurusta" ja yleensä teen kaikki lihapullat ilman mitään "lisäsuurusaineita". Pyörykät pysyvät hyvin koossa ilmankin.

Variaatiossa 2, joka on maultaan hyvin samalainen, mutta koostumukseltaan "tiiviimpi", käytin lisänä perunahiutaleita, kivennäisvettä ja kasviskermaa ja se syntyi ihan vain avatun perunahiutalepussin tyhjentämisinnosta ja kokeilun halusta...;-). Perunahiutaleiden sijaan voi toki käyttää vaikka, vähän kuivahtanutta leipää, keitettyä perunaa tai soijajauhoa, jos tykkää valmistaa enemmän tämän tyyppisiä pyöryköitä.

Mausteiset broileripyörykät  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)

Mausteiset broileripyörykät  -Variaatio 1 
Ainekset:
400 g broilerin jauhelihaa
1 sipulia
1-2 valkosipulin kynttä
kuivattua oreganoa maun mukaan
kuivattua basilikaa maun mukaan
kuivattua meiramia/timjamia maun mukaan
kasvisöljyä, mielellään oliiviöljyä  (maustesipuliseoksen kuullottamiseen sekä lihapullien pyöritykseen ja paistamiseen)
1/2 sitruunan mehu
paprikajauhetta maun mukaan
sitruunapippuria maun mukaan
kuivattua rosmariinia maun mukaan
suolaa

Valmistus -  Variaatio 1:
Pilko sipuli pieneksi silpuksi ja kuori valkosipulinkynnet. Laita pannu kuumenemaan keskilämmölle lisäten siihen vähän öljya. Lisää pannulle sipulisilppu, murskaa joukkoon  valkosipulinkynnet, sekä kuivattua oreganoa, basilikaa ja meiramia makusi mukaan (n. 1-2 tl kutakin). Kuullota maustesipuliseos öljyssä muutaman minuutin ajan ja kaada kulhoon jäähtymään.
Lisää kulhoon broilerin jauheliha ja sitruunan mehu. Sekoita ainekset hyvin maustesipuliseoksen kanssa. Lisää makusi ja mieltymystesi mukaan paprikajauhetta, sitruunapippuria, kuivattua rosmariinia ja suolaa. Sekoita ja jätä maustumaan noin parisenkymmentä minuuttia. Tee taikinasta pieni koepyörykkä, paista se pannulla ja tarkista maku. Lisää tarvittaessa suolaa tai mausteita.
Pyöritä taikinasta öljyllä kostutetuilla käsillä pieniä pyöryköitä ja paista ne joko pannulla tai  uunissa 200°C n. 15 minuuttia.
Mausteiset broileripyörykät  - Variaatio 2 (halutessasi myös soijaton)

Ainekset:
reilu 250 gr. broilerin jauhelihaa
1 sipulia
kuivattua oreganoa maun mukaan
kuivattua basilikaa maun mukaan
kuivattua meiramia/timjamia maun mukaan
kasvisöljyä, mielellään oliiviöljyä (maustesipuliseoksen kuullottamiseen sekä lihapullien pyöritykseen ja paistamiseen)
1 dl maidottomia perunahiutaleita (käytin Pohjolan Perunan Mummin Mielihyvä Perunahiutaleita)
1 dl kivennäisvettä
n. 1/2 tl inkiväärijauhetta tai 1/2-1 tl raastettua tuoretta inkivääriä
n.1 tl paprikajauhetta
kuivattua rosmariinia maun mukaan
rouhittua mustapippuria tai sitruunapippuria maun mukaan
peproncinoa ripaus
1/2  dl maustamatonta kasviskermaa tai -jogurttia (esim. soija-tai kaura...käytin soijakermaa)
suolaa maun mukaan

Valmistus -  Variaatio 2:

Pilko sipuli pieneksi silpuksi. Laita pannu kuumenemaan keskilämmölle hellalle lisäten siihen vähän öljyä. Lisää pannulle sipulisilppu, murskaa joukkoon valkosipulinkynnet, sekä kuivattua oreganoa, basilikaa ja meiramia makusi mukaan (n. 1/2 -1tl kutakin). Jos käytät raastettua inkivääriä, lisää se nyt joukkoon. Kuullota maustesipuliseos öljyssä muutaman minuutin ajan ja kaada kulhoon jäähtymään.
Lisää kulhoon broilerin jauheliha, perunahiutaleet ja  kivennäisvesi. Sekoita ainekset hyvin maustesipuliseoksen kanssa. Lisää makusi  ja mieltymystesi mukaan paprikajauhetta, kuivattua rosmariinia, musta-tai sitruunapippuria, ripaus peproncinoa. Mikäli käytät inkiväärijauhetta, lisää se nyt joukkoon. Sekoita mausteet hyvin muiden ainesten kanssa.
Lisää joukkoon maustamaton kasviskerma tai -jogurtti, sekä vähän suolaa. Sekoita ja jätä maustumaan noin parisenkymmentä minuuttia. Mikäli taikina turpoamisvaiheen jälkeen vaikuttaa liian kiinteältä, voit lisätä siihen vielä hieman kivennäisvettä. Tee taikinasta pieni koepyörykkä, paista se pannulla ja tarkista maku. Lisää tarvittaessa suolaa tai mausteita.
Pyöritä taikinasta öljyllä kostutetuilla käsillä pieniä pyöryköitä ja paista ne joko pannulla tai  uunissa 200°C n. 15 minuuttia.


Vinkki aperitiivitarjontaan: Keihästä boileripyörykkä coctailtikkuun ja laita sen seuraaksi esim. kirsikkatomaatti (mikäli sopii ruokavalioon) tai vaikka viinirypäleitä tai hedelmälohkoja.

tiistai 28. tammikuuta 2014

"Suuhun hyppäävät" broilerinfileleikkeet Parman kinkulla ja salvialla höystettynä..."Saltimbocca alla romana"? Ei, vaan "Saltimbocca di pollo"!!!

"Saltimbocca alla romana";  tyypillinen, roomalaisen keittiön suosikkituote on varmasti yksi niistä italialaisista ruokalajeista, joka tunnetaan hyvin joka puolella maailmaa. Etsiessäni tämän ruokalajin syntyaikaa, joka on 1800-luvun loppupuolella, luin, että sen alkuperä on kyseenalainen, sillä vaikka sitä pidetäänkin roomalaisena, jotkut väittävat sen olevan alkuperältään brescialainen. Olipa sitten syntynyt Roomassa tai Bresciassa, mä vasikan lihasta valmistettu, yksinkertainen, mutta hyvin maukas "secondo piatto" on nopeasti valmistuva makuelämys, jossa lihapalat suorastaan " hyppää syöjiensä suihin, nimensä mukaisesti ("salti" hyppää, "bocca" suu)!

Koska en voi syödä noita perinteisiä vasikanleikkeistä valmistettuja herkkuja ja kun tavallinen kananfile alkaa tuntua liian tylsältä, valmistan itselleni sopivan, herkullisen "saltimbocca"-version seuraavasti:


"Saltimbocca di pollo"   Ohuet broilerinfileleikkeet Parman kinkulla ja salvialla höystettynä (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön)
Ainekset (näistä tulee 4 leikettä):
4 ohutta kanan (broilerin) rintafilettä
n. 2-3 rkl oliiviöljyä (tai halutessa 25 gr paistamiseen sopivaa maidotonta kasvismargariinia)
4 viipaletta raakakypsytettyä kinkkua (joko Parman tai vaihtoehtoisesti San Daniele:n kinkkua)
4 tuoretta salvian lehteä
hammastikkuja
1dl valkoviiniä
suolaa
pippuria

Valmistus:
Valmistele ensin liha, eli poista fileistä mahdolliset hermot ja liika rasva. Laita lihapalat  yksitellen leivinpaperin väliin ja nuiji (käytä lihanuijaa) ne ohuemmaksi.
Huuhtele ja kuivaa salvian lehdet. Poista lehdistä varsi/kanta ja laita yksi salvian lehti kunkin lihasiivun päälle.
Lisää jokaisen lihaviipaleen päälle viipale kinkkua ja kiinnitä salvian lehti & kinkkuviipale lihaan kiinni hammastikulla.
Ota esiin laakea pannu ja lisää siihen oliiviöljyä (tai paistamiseen sopivaa margariinia). Anna öljyn kuumentua tarpeeksi, lisää lihapalat pannuun ja kypsennä niitä molemmin puolin parin minuutin ajan keskilämmöllä.
Kun lihat on kauniisti ruskistuneet, lisää valkoviini, nosta hieman lämpöä ja anna alkoholin haihtua, alenna lämpöä uudestaan ja anna nesteen keittyä hieman kokoon sen verran (noin muutama minuutti), että siitä tulee "kastikemaisempi". Mikäli liemi näyttää taas haihtuvan liikaa pannulta, voit lisätä hieman vettä kypsennyksen aikana.


Lisää suolaa ja pippuria maun mukaan.  Huom! Parman kinkku sisaltää jo itsessää suolaa, joten elä lioittele suolaamisessa.
Aseta lihapalat tarjoilulautaselle ja valuta niiden päälle kypsymisen aikana syntynyt liemi. Voit tarjoilla niiden lisäkkeenä salaattia, keitettyja kasviksia, perunamuusia tai vaikka tosihyviä lohkoperunoita, joiden ohje löytyy täältä..



Tällä kertaa kanan rintafileet olivat todella pieniä, joten valmiit leikkeet ovat melkein jo suupaloja. Yleensä käytän noin 80 gr:n kokoisia rintafileitä. Joskus, kun kanafileet ovat todella isoja, valmistan ne kaksinkertaisesti taitettuna eli salvian lehden & kinkkuviipaleen lisäämisen jälkeen, taitan koko kanafileen keskeltä kahtia ja kiinnitän hammastikulla. Kolmas vaihtoehto on kääriä kanafileet rullalle.
Samoin salvian lehdet voidaan laittaa joko kinkun päälle tai alle. Itse laitan ne kinkun alle, mutta monesti ne asetetaan päälle, silloin ne ovat myös helpompia poistaa ennen syöntiä, niin halutessa. Monta vuotta sitten, itsekin aina poistin salvian lehden ennen syömistä, koska pidin vain sen aromista. Vuosien varrella olen oppinut tykkäämään myös salvian mausta lihan ja kinkun välissä. Poistat tai jätät, kummassakin tapauksessa salvia antaa ihanan aromin lihalle.
Halutessasi voi vähän jauhoittaa kanafileitä "nurjalta" puolelta esim. riisijauholla tai Maizena:lla. Aloita silloin lihapalojen kypsennys "oikealta" puolelta eli kinkun puolelta. Itse en yleensä jauhoita ollenkaan. Kyseinen toimenpide auttaa kastiketta ehkä saostumaan hieman nopeammin, mutta noin pieni nestemäärä saostuu kyllä niin nopeasti ilmankin.    
Perinteistä vasikanleikkeestä tehtyä ohjetta tapaa myös marsalalla höystettynä valkoviinin sijasta....joten halutessasi voit kokeilla sitä myös tähän reseptiin.

tiistai 17. joulukuuta 2013

Nikan nopeat - Paprikalta tuoksuvaa pennepastaa broilerin ja soijakerman kera

Kun lounaaksi tekee mieltä jotain täyttävämpää, mutta nopeasti valmistuvaa, ja joka ajaisi samalla sekä "primo:n&secondo:n" eli alku- ja pääruoan vaatimukset, paprikajauheella maustettu pennepasta broilerin ja soijakerman kera "astuu kehiin". Se kun valmistuu samassa ajassa kuin pastavesi kiehuu ja pasta kypsyy. Tänäänkin olimme lounaan ääressä parissakymmenessä minuutissa.
Tämänkin reseptin sopivuus on kokeiltu ja suosio taattu nirsoimmallekin syöjälle eli yleensä se on ruokaisempi pasta, jonka mausta pidetään ja ehdottomasti yksi mun suosikkilounaista...;-).

Paprikan tuoksuinen broilerikermapasta  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön)
Ainekset 2:lle hengelle:
1/4 -1/2 salottisipulia tai tavallista keltasipulia 
2-3 ohutta broilerin rintaleikesiivua (nälän suuruudesta riippuen) tai n. puoli pakkausta maustamattomia broilerin suikaleita
n. 2-3 rkl oliiviöljyä
2/3  tlk ALPRO soija ruokakermaa (kooltaan 250 ml, jää noin 1/3 jäljelle) )
paprikajauhetta maun mukaan
inkiväärijauhetta maun mukaan
rouhittua mustapippuria maun mukaan
suolaa maun mukaan
(ripaus kuivattua rosmariinia)
penne pastaa
Joa haluat vähän "tulisemman" version, voit lisätä mukaan myös hiukkasen jauhettua peperoncino:a.
Valmistus:
Laita pastavesi kiehumaan. Pilko sipuli ohueksi, pieneksi silpuksi. Kuumenna oliiviöljy pannulla. Lisää sipulisilppu ja kuullota sitä miedolla lämmöllä muutaman minuutin ajan.
Leikkaa keittiösaksilla broilerisiivut ohuiksi suikaleiksi ja lisää ne sipulisilpun joukkoon nostaen lämpöa siten, että broilerinsiivut kypsyessään saavat myos väriä pintaansa.
Laske lämpötilaa ja lisää makusi mukaan (ainakin 1/2 tl tai enemmän) paprikajauhetta ja inkiväärijauhetta (hieman vähemmän). Sekoita seosta hyvin. Mikäli seos vaikuttaa liiaan kuivalta, voit  lisätä vähän vettä (n. 1/2 dl) joukkoon.
Lisää suolaa maun mukaan. Sekoita ja lisää ripaus rouhittua mustapippuria ja halutessasi myös ripaus kuivattua rosmariinia.
Tässä vaiheessa pastaveden pitäisi jo olla kiehumispisteessä, joten keitä pasta väljässä, suolatussa vedessä. (Itse käytän maissipastaa, mutta mikä tahansa pasta käy.). Oikea vesi-suola-pastasuhde on seuraava: jokaiselle 100 gr:lle pastaa, 1 lt vettä ja 10 gr. suolaa.
Lisää soijakerma ja sekoita se hyvin broilerisuikaleiden kanssa. Paprikajauhetta pitäisi olla sen verran, että myös soijakerma saa siitä  hempeän värin. Hauduta miedolla lämmöllä n. 5 min. ajan, välillä kastiketta käännellen, jotta maut sekoittuvat hyvin toisiinsa. Alä anna kastikeen kiehua! Tarkista maku. Lisää tarvittaessa paprikajauhetta ja maun mukaan suolaa ja pippuria.
Sekoita valutettu pasta kastikkeen kanssa ja lisää päälle halutessasi paprikajauhetta ja tarjoile.

Pastaa paprikantuoksuisen boilerikermakastikkeen kera (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön)

Buon appetito!