Näytetään tekstit, joissa on tunniste kaneli. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kaneli. Näytä kaikki tekstit

maanantai 10. marraskuuta 2014

Kanelikierteet......makoisa maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan sadepäivän pelastaja!

Itseasiassa tarkoitukseni oli postata tänään yhdestä toisesta leivontakokeilustani, mutta eilen sunnuntain sateinen ja kolea päivä houkutteli uusiin kokeiluihin ja tulos oli niin maukas, että halusin jakaa sen teille heti...;-D. Oikeastaan mieleni olisi tehnyt korvapuusteja nautittavaksi kahvin kanssa, mutta täytyy tunnustaa, että hiivan kanssa kohottamista vaatievien suomalaisten perinneleivonnaisten "kaikettomat" versiot eivät taikinan tarttuvuuden takia kauheasti houkuttaneet leipomaan, joten ajattelin kokeilla "oikotietä makuelämykseen".....nimittäin murotaikinan muuttamista hieman "pullamaisemmaksi". Olin aika skeptinen taikinan rullausvaiheessa, vaikka levy rullaantuikin helposti (työtason päälle laittamani tuorekelmu oli hyvä apu!), koska ohut taikinalevy vaikutti siltä, että se voisi helposti rikkoontuakin, mutta huolehdin turhaan, sillä kokeilu onnistuikin yli odotusten! Ihan täytyi itseään hillitä, ettei olisi liian monta heti syönyt sillä nämä pienet, hieman "pullamaiset" kanelikierteet osoittautuvat maultaan vastuttamattomiksi...;-D.
Tänään kierteet olivat vieläkin paremman makuisia ja olen useinkin ihmetellyt sitä, miten niin monet "kaikettomat" leivonnaiset maistuvat paremmalta seuraavana päivänä? Ikäänkuin leivonnaisen makeus ja koostumus jotenkin "tasapainottuisivat" yön aikana.  Aionkin kokeilla mitä pikimmin uutta erää taikinakokoa tuplaamalla ja kokeilemalla täytteenä myös mansikkahilloa.

Pikaiset kanelikierteet (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan, halutessasi myös soijaton)
Ainekset (n. 12 pientä leivonnaista):
220 gr gluteenitonta jauhoseosta (jauhoseos koostui seuraavasti: 310 gr riisijauhoa, 105 gr perunatärkkelystä, 40 gr tapiocajauhoa (tai Maizenaa), 1/2 tl psyllium:ia ja 1 1/2 tl ksantaania, josta mittasin 220 gr) tai sopivia gluteenittomia jauhoja.
30 gr tummaa riisijauhoa (täysjyväriisijauhoa)
50 gr vaaleaa ruokosokeria tai tav.hienoa sokeria
5,5 gr kuivahiivaa (7 gr:n pussi vastaa 25 gr tuoretta hiivaa ja on annostettu 500 gr:lle taikinaa)
7,5 gr ( tasan 2 tl) biologista, vegaanista leivinjauhetta  (Käytin biologista, vegaanista leivinjauhetta eli 4,5 gr. oli suhteessa 125 gr:aan jauhoja)
60 gr mietoa kasvisöljyä (Käytin maissiöljyä.)
n. 1 dl kasvismaitoa + lisäksi halutessasi täytteeseen ja voiteluun tarpeen mukaan
Täytteeseen ja kierteiden päälle:
2-3 rkl ruokosokeria tai tav.hienoa sokeria
n. 2 tl kanelia
1/2 tl aitoa vaniljajauhetta (tai 1 tl vaniljasokeria)
vegaania kasvismargariinia (pehmitettyä) Huom! Mikäli haluat tehdä soijattoman täytteen, et tarvitse kasvismargariinia, kun teet sekoituksen sokerista, kanelista, vaniljasta ja lisäät joukkoon n. 1 rkl riisijauhoa, 1/2 rkl kasvisöljyä ja vähän kerrallaan kasvismaitoa niin, että saat aikaan  paksuhkon "kastikemaisen" koostumuksen.
Valmistus:
Sekoita isossa kulhossa hyvin keskenään kuivat aineet (jauhot, sokeri, kuivahiiva ja leivinjauhe). Käytä siivilää paakkujen välttämiseksi.
Lisää kuivien aineiden joukkoon nesteet koko ajan seosta sekoittaen. Ensin kasvisöljy nauhana ja sitten kasvismaito pienissä määrissä koko ajan sekoittaen niin, että saat aikaan yhtenäisen, pehmeän ja elastisen taikinan, joka ei takerru käsiin ja josta on helppo muodostaa tasaisen sileä pallo.


Anna taikinan levätä vähän aikaa ja sekoita sillä välin täytettä varten pienessä kulhossa sokeri, kaneli ja vanilja keskenään ja pehmitä kasvismargariinia hetken ajan mikrossa, jos se ei ole valmiiksi todella pehmeää.
Siirrä taikina kulhosta jauhoitetulle työalustalle ja ripottele sen päälle vähän riisijauhoja. Kauli taikina ohueksi suorakaiteen muotoiseksi levyksi. 
Vinkki kaulintaan! Taikinan kaulinta helpottuu huomattavasti, jos levität työalustalle kaksi riviä  tuorekelmua tai leivinpaperia hieman päällekkäin ja ripottelet  sen päälle jauhoja kauttaaltaan ja sitten leikkaat vielä toisen levyn tuorekelmua taikinapallon päälle. Taikina ei tartu ollenkaan kaulimeen ja tasaisen levyn aikaansaaminen helpottuu huomattavasti.



Levitä levyn päälle "runsaalla kädellä" ensin pehmennyt kasvismargariini ja sitten maustesokeriseos tasaisesti joka puolelle tai soijattomassa versiossa paksuhko maustekastikesoes. Kierrä taikina varovaisesti tiiville rullalle. Leikkaa noin 3 cm:n paksuisiksi paloiksi ja laita leivinpaperilla päällystetylle uunipellille tai vaihtoehtoisesti laakeaan uunivuokaan.

Anna leivonnaisten levätä vielä noin 15-20 min. ja voitele sitten niiden yläpuoli joko pehmenneellä kasvismargariinilla tai kasvismaidolla ja ripottele päälle kanelia&sokeria maun mukaan.
Paista 175°-180° C:ssa n. 12-15 min. koosta riippuen. Ota leivonnaiset pois uunista ja anna niiden jäähtyä rauhassa tasaisella alustalla. Nauti!!!


"Pikaiset Kanelikierteet" - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan, halutessasi soijaton

torstai 16. lokakuuta 2014

Sconestyyppiset kakkuset...teemana terveellisempää torstaita: ei liian makeaa, mutta kuiturikasta ja todella vähärasvaista "kaikettonta" hyvää!

Kun aloittelin kirjoittamaan tätä blogia viime marraskuussa, minulla oli päälla jonkinmoinen "sconeshimo"...en kuitenkaan ole vielä tehnyt tästä leivonnaisesta postausta, koska en ollut tarpeeksi tyytyväinen lopputuloksiin, joten jätin ne aidot "kaloripommisconesit" hautumaan aivokoppaani ja odottamaan kylmempiä ilmoja tai talvista mökkielämää...;-)
Viime viikkoina silmieni alle on osunut usampi teksti sokerin haitallisista vaikutuksista ja halusin tehdä jotain "terveellisempää" pikkuhyvää, sitä kun kuitenkin joskus iltapäivällä tekee mieli kahvin tai teen seuralaisena ja mieleeni tulivat viime keväänä näkemäni Elisabettan vegaaniset omenasconesit! Päätin muokata tuota reseptiä kaikettomaksi ja tuloksena ovat nämä terveellisemmät sconestyyppiset (itse ohjeella ei ole tekemistä perinteisten sconesien kanssa) kakkuset, jotka ovat paitsi kuiturikkaita ja "keveitä" (ohjeessa ei ole mukana ollenkaan margariinia tai öljyä!), myös moneen makuun sopivaksi muokattavia, sillä jokainen kokki voi muokata niitä oman makunsa (ja ruokavalionsa) mukaan hedelmän paloilla, rusinoilla tai muilla kuivatuilla hedelmillä tai jos dietti sallii, miksei pähkinöillä ja jos "terveellisempi torstai" unohdetaan, vaikka suklaahipuillakin.
Jos kestät kauraa, käytä sekä kaurajauhoja että -hiutaleita. Itse laitoin vain hieman kaurahiutaleita joukkoon, kokeillakseni sen sopivuutta ja ainakin 10 gr meni hyvin. Voit kokeilla muitakin hiutaleita! Suomessahan niitä on kaupoissa tarjolla monenlaisia, täällä valitettavasti lähes kaikki sisältävät "kiellettyjä jäämiä", joten valinnanvaraa on vähän tarjolla. Käyttämäni hirssihiutaleetkin on kesällä matkalaukussa "tuliaisena" tuotuja...;-).


Ainut negatiivinen puoli näiden kakkusten teossa on se, että gluteenittomista jauhoista tehtynä taikina on todella tarttuvaa, myös leivontavaiheessa (videoreseptissä olevan taikinan käsittely näyttää todella helpolta), joten taikinan muovaamiseen ja käsittelyyn tarvitaan hieman kärsivällisyyttä. Muista, että jauhot käyttäytyvät eri tavalla nesteen kanssa, eli jos teet taikinan omalla jauhoseoksellasi, aloita taikinan teko alkuperäisohjeen määrillä (250 gr + 50 gr jauhot + 20gr hiutaleet) ja mikäli tavitsee, lisää nesteen laiton jalkeen asteittain lisää jauhoja ja hiutaleita. Mun lopulliset ainesmäärät perustuvat juuri kokeiluun käyttämilläni jauhoilla. Parempi lopputulos tulee hieman hankalasti käsiteltävästä taikinasta. 

Sconestyyppiset kakkuset  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton, vegan)
Ainekset - n. 12. keskikokoista kakkusta:
150 gr gluteenitonta jauhosekoitusta (jauhoseos on se yleensaä käyttämäni seos eli: 310 gr riisijauhoa, 105 gr perunatärkkelystä,  40 gr tapiocajauhoa tai Maizenaa ja  1 1/2 tl ksantaania ja 1/2 tl psyllimia, josta mittasin eka kerralla 150 gr ja toisella kerralla 120 gr ja lisäsin 30 gr quinoajauhoa) (Alkuperäisessä reseptissä 250 gr täysjyvävehnäjauhoja)
70 gr täysjyväriisijauhoa
70 gr hirssijauhoa
50 gr tattarijauhoa  (Alkuperäisessä reseptissä 50 gr kaurajauhoa)
10 gr kaurahiutaleita  (Alkuperäisessä reseptissä 20 gr kaurahiutaleita)
30 gr hirssihiutaleita
80 gr ruokosokeria  (Alkuperäisessä reseptissä 50 gr ruokosokeria, koska mukana oli 60 gr biologisia sokerikuorisia hillottuja appelsiininpaloja...vaikeita löytää, mutta varmasti hyviä.)
n. 1,5 dl kasvismaitoa  (Alkuperäisessä reseptissä 2 dl mantelimaitoa)
*n. 2 tl leivinjauhetta - tarkista, että on sopivasti jauhomäärän mukaan, voi riittää vähemmänkin (Käytin makeille leivonnaisille tarkoitettua biologista leivinjauhetta 10 gr, joka on n. 300 gr:n määrälle taikinaa.)
1 tl ruokasoodaa
ripaus suolaa
kanelia maun mukaan
3 päärynää tai 2 omenaa tai molempia (Alkuperäisessä reseptissä 2 omenaa)
Halutessasi rusinoita tai kuivattuja hedelmiä tms. (Laitoin 2. kerralla 25 gr rusinoita ja 5 gr sokeripäällysteisiä hillottuja inkiväärinpaloja  - pienenpieneksi paloiteltuna, koska inkivääri todella on  vahvan makuinen.)

Lisäksi gluteenittomia jauhoja taikinan käsittelyyn leipomisvaiheessa
Valmistus:
Laita uuni kuumenemaan 175° C.
Sekoita isossa kulhossa kaikki kuivat aineet (jauhot, hiutaleet, sokeri, leivinjauhe, ruokasooda, suola ja kaneli).
Pese ja puolita päärynät tai omenat. Leikkaa pois kannat ja siemenkodat. Kuori ja leikkaa puolikkaat ensin viipaleiksi ja sitten kuutioiksi ja lisää hedelmäkuutiot kuivien ainesten joukkoon seosta käännellen.
Ala lisätä kasvismaitoa vähän kerrallaan seoksen joukkoon, niin, että saat muodostettua pehmeän taikinan. Ensin vaikuttaa siltä, että taikina ei ala muotoutua, tai että se on liian kuiva, joten voit helposti kaataa liikaa nestettä suhteessa käyttämääsi jauhoihin. Pyöritä aineksia "kärsivällisyydellä", kun olet lisännyt noin reilun desin kasvismaitoa ja lisää sitten vielä tarvittava määrä todella vähän kerrallaan, kunnes taikina on muodostunut sormiesi alla. Mikäli vaikuttaa siltä, että taikinassa on kuitenkin liikaa nestettä, voit lisätä hieman esim. riisijauhoja ja hiutaleita, mutta lisää varovasti, ettei lopputuloksesta tule liian kuiva&kova. Huom! Gluteenittomista jauhoista tehtynä taikina on todella tarttuva, mutta sen pitää pysyä koossa.
Jauhoja apunasi käyttaen, levitä taikina käsin leivinalustalle muutaman cm:n korkuiseksi levyksi ja paina siitä metallista muottia tai vaikka lasia apuna käyttäen pyöreitä kakkusia. Siirrä valmis kakkunen muovisella, hyvin jauhoitetulla lastalla leivinpaperilla päällystetylle pellille, jättäen tilaa leivonnaisten väliin. Tätä vaihetta helpottaakseni laitoin "elmutuorekelmua" leivonta-alustalle, sen päälle runsaasti täysjyväriisijauhoja ja tarttuva taikinapallo päälle. Samoin lisäsin taikinan päälle täysjyväriisijauhoja ja aloin levittämään. Ensimmäisestä levystä tuli 6 isohkoa (läpimitaltaan 7,5 cm) kakkusta  ja toisesta samoin 6 + yksi pikkuleivän kokoinen.  
Paista kakkuset uunin keskitasolla 170° C, noin 10-15 min. Anna hieman jäähtyä ja nauti.



Sconestyyppiset kakkuset  - maidoton, munaton, gluteeniton, soijaton, pähkinätön, vegan

*Suomessa ja Italiassa myytävät leivinjauheet poikkeavat toisistaan. Täällä "tavallinen" leivinjauhe on pakattu annospusseihin tyyliin 16 gr 500 gr:lle jauhoja. Biologiset leivinjauheet poikkeavat vielä koostumukseltaan tästä ja niidenkin suhteet on erilaiset, joten usein on hankala arvioida kuinka paljon "tavallista suomalaista leivinjauhetta" pitäisi laittaa. Lisäksi Suomessa mitataan ainekset dl:n mukaan, täällä taas on voimassa grammat. Tuon 2 tl:n laskin nopeasti ajatellen alkuperäisen ohjeen jauhomäärää (300 gr), joka olisi n. reilut 4,5 dl jauhoja eli suomalainen normisuosituksen 1 tl leivinjauhetta 2 dl vehnäjauhoja kohden pitäisi hyvinkin riittää, ehkä vähemmänkin, kun mukana on vielä ruokasoodakin ja kyse ei ole leivonnaisesta, jonka pitäisi olla "superkohonnut".

tiistai 7. lokakuuta 2014

"Kaiketon" pehmeä päärynäpiirakka...mehevä lohtuleivonnainen syksyn pimeneviin iltoihin

Viikonlopulla tuli vaihteeksi kokeiltua toisenlaista piirakan tekoa, johon inspiraatio lähti Vegolosi-sivuston vegaanisesta spelttipiirakan tekotavasta, nimittain siina ensin vatkattiin kasviskerma sokerin kanssa. Halusin kokeilla miten tämä toimenpide vaikuttaisi piirakkataikinan muototumiseen ja antaisiko se mehevämmän lopputuloksen, kuten kuvittelin. Ja onneksi hedelmäpuolellakin oli ruhtinaallisesti jäljellä niitä (iänikuisia) päärynöitä....;-) Voisin varmaan kohta perustaa "Pelastakaa päärynät"-onluksen (ONLUS  tarkoittaa täällä voittoa tavoittelematonta yleis-hyödyllistä järjestöä), koska aika usein olen noita poloisia pelastanut "toisiokäyttöön" kokeiluihini...on ainakin tullut tehtyä päärynöitä viinissä pariinkiin otteeseen, päärynärisottoa, päärynäjäätelöä ja plumcake:iin olen niitä laittanut..
Tein tämän piirakan kahteenkin kertaan, koska ensimmäinen yritys oli mennä hieman mönkään; ensiksi, koska minulla hurahti hieman liikaa ksantaniaa jauhoseokseen ja toiseksi, koska malttamattomuudessani lisäsin jauhot liian nopeasti ja liian paljon, joten jouduin korjaamaan tilannetta lisäten muutaman lusikallisen kasvismaitoa. Vaikka taikina olikin maultaan lupaavan herkullinen, se oli koostumukseltaan hieman liian kiinteä ja paistuessa muuten kyllä hyvänmakuinen piirakka jäi vähän raskaaksi, joten syötyämme tämän piirakan, päätin yrittää uudestaan kevyemmällä kokoonpanolla. Toisella yrityksellä piirakasta tuli todella pehmeä ja sisältä päärynälohkojen ansiosta hieman kostea, aivan mahtavan maukas piirakka, joka....loppui hetkessä...;-D.

Pehmeä Päärynäpiirakka (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan, halutessasi myos soijaton) - Mukaeltu Vegolosi-sivuston  "Torta vegana pere e cannella"-ohjeesta

Ainekset:
2 dl kasviskermaa (esim. soija-tai kaurakermaa)
100 gr ruokosokeria tai tav.hienoa sokeria
ripaus suolaa
100 gr gluteenitonta jauhoseosta (jauhoseos koostui: 105 gr riisijauhoa, 53 gr perunatärkkelystä,  20 gr tapiocajauhoa (tai Maizenaa), 1/2 tl psyllium:ia ja vajaa 1 tl ksantaanikumia, josta mittasin 100 gr) tai sopivia jauhoja.
20 gr maissitärkkelystä (Maizena)
1/2 tl vaniljajauhetta (tai 1 tl vaniljasokeria )
kanelia maun mukaan
4,5 gr leivinjauhetta  (käytin biologista, veganista leivinjauhetta eli 4,5 gr. oli suhteessa 125 gr:aan jauhoja)
30 gr miedonmakuista kasvisöljyä (käytin maissiöljyä)
2  pienehköä päärynää (käytin Williams-lajiketta 
Valmistus: 
Rasvaa ja jauhoita pyöreä noin 23-25 cm:n piirakkavuoka sopivalla jauhoilla. Laita uuni kuumenemaan 200° C.
Pese ja puolita päärynät. Leikkaa pois kannat ja siemenkodat.
Vaahdota ensin kasviskerma, sokeri ja ripaus suolaa yleiskoneella tai sähkövatkaimella reippaalla teholla. Vatkaa kunnolla, jotta vaahdosta tulee kuohkea. Lisää joukkoon vaniljajauhe (tai sokeri) ja sekoita kevyesti.
Sekoita sillä välin toisessa kulhossa jauhoseos ja maissitärkkelys hyvin keskenään. Käytä siivilää paakkujen välttämiseksi.
Lisää taikinaan pienissä määrissä, koko ajan matalalla teholla sekoittaen, ensin jauhoseos ja sitten hieman kanelia maun mukaan. Huom! Taikinan pitää olla koostumukseltaan todella löysä, joten jos käytät toisenlaista koostumusta olevaa jauhoseosta tai jauhoja, lisää niitä hitaasti, tarkistaen samalla, että taikina pysyy löysänä. Tämän takia suosittelen leivinjauheen lisäämistä erikseen.
Lisää joukkoon leivinjauhe ja sekoita. Lisää kasvisöljy mukaan nauhana, samoin koko ajan kevyesti sekoittaen.
Sekoita taikinaa matalalla teholla, kunnes se on yhtenäinen, mutta kuitenkin vielä löysä seos.
Huom! Mikäli taikina kuitenkin vaikuttaa jostain syystä liian kiinteältä, voi lisätä joukkoon pienen määrän kasvismaitoa lusikoittain ja aina välillä sekoittaen (kuten tein ensikokeilussa), mutta se ei välttämättä takaa samaa pehmeää lopputulosta. Maista taikinaa...eikö muuten olekin hyvää..;-D! Lisää kanelia, jos haluat sen maun tuntuvan enemmän ja sekoita.
Kaada taikina jauhetettuun vuokaan ja levitä nopesti tasaisesti joka puolelle.
Kuori ja leikkaa päärynäpuolikkaat ohuiksi viipaleiksi. Lisää päärynäviipaleet koristeellisesti taikinan päälle, painaen keveästi jokaista viipaletta taikinaan. Ripottele päälle kanelia&sokeria maun mukaan.
Laita piirasvuoka uuniin ja paista uunin keskitasolla noin 30-40 min. uunista riippuen. Paista ensin 20-30 min. 200° C:ssa ja laske sitten uunin lämpöä 180° C:een ja paista vielä 10-20 min., niin että piirakka on päältä hieman kullanruskea ja alkaa irtoamaan laidoilta. Testaa kypsyyttä hammastikulla 30 min. jälkeen. (Pidin uunissa piirakkaa yhteensä 40 min. 20" 200° + 20" 180°).
Anna piirakan jäähtyä kunnolla ennen tarjoilua. 
           "Pehmea päärynäpiirakka" - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan, halutessasi soijaton




perjantai 22. elokuuta 2014

"Iines Ankan Persikkapiiras" - Elokuun iltojen sulostuttaja....-;-)


Kaupat ja torit ovat olleet koko kesän pullollaan monenlaisia houkuttevan näköisiä persikkalajikkeita ja kun en voi syödä niitä sellaisenaan, mielessä alkoi kyteä idea persikkapiirakasta “Mummo Ankan omenapiirakan” malliin. Yhtenä päivänä kun persikat olivat lähikaupassa tarjouksessa vajaan euron kilohinnalla, päätin kokeilla tuota mielessä kehittynyttä ideaa mehevästä piirakasta. Tällä kertaa Nikan Baarin kokeilukeittiössä myötätuuli puhalsi ja piirakka onnistui yli odotusten! Koska sen muoto muistuttaa hieman tuota Mummo Ankan kuuluisaa omenapiirasta, päätin kutsua sitä “Iines Ankan persikkapiiraaksi”, vaikka Iines ei taidakaan olla varsinainen piirakkamestari, mutta luulen, että tämä piiras onnistuisi häneltäkin ja saisi Akultakin veden kielelle…;-).
Valmistin yksinkertaisen “brisè”-tyyppisen piirakkapohjan gluteenittomista jauhoista, soijamargariinista ja kylmästä vedestä. Halusin mukaan vähän tattarin tuomaa “rustiikkia” makua, joten tein sekoituksen tavallisesta jauho-sekoituksestani lisäten siihen kahdenlaista riisijauhoa ja tattarijauhoa. Taikinasta tuli hieman pienikokoinen, joten jouduin kaulimaan pohjan todella ohueksi. Vähän isompi taikina olisi helpottanut varsinkin kuoripalan teossa, nyt se jäi hieman niukaksi ja jouduin auttamaan reunojen kiinnitystä “paikkapaloilla”.
Täytteen tein pilkoitusta persikoista, jotka saivat ensin “levätä” maustetutussa sokerisitruunaliemessä ja sen jälkeen hautua jonkin aikaa pannulla tuoreen raastetun inkiväärin kanssa, koska ostamani persikat olivat vielä piirakan tekohetkelläkin niin kovia, että olin epävarma ehtisivätkö ne kypsyä kokonaan uunissaoloaikanaan. “Pannuhaudutus” (olen harrastanut sitä joskus strudelin täytteeseen menevien omenaviipaleiden kanssa) osoittautui oikeaksi ratkaisuksi, koska maut imeytyivät paremmin persikkakuutioihin ja liika neste “haihtui” pois, joten täytteellä oli oikein mukava, pehmeähkö koostumus uuniin mennessä ja sen maku oli todella lupaava….keittämällä enemmän täytteestä voisi tehdä hilloakin!
Valmis piirakka houkutteli valmistamaan vielä seuralaiseksi jäätelökoneella vaniljajäätelöä ja ei voi muuta sanoa kuin, että oli todella herkullista!! Ei sitä syömistä voinut yhteen palaan jättää! Persikkatäyte ja vaniljajäätelö maistuivat niin hyvältä yhdessä ja tattari taikinapohjassa tasapainotti kivasti makukokonaisuutta.

Iines Ankan persikkapiiras  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan)
Ainekset:
POHJA & PääLLYS:
160 gr jääkaappikylmää maidotonta kasvismargariinia (käytin Provamel:in vegan soijamargariinia)
100 gr jauhoseosta seuraavasta gluteenittomasta jauhomix:istä (koostumus: 310 gr riisijauhoa, 105 gr perunatärkkelystä,  40 gr tapiocajauhoa tai Maizenaa ja 2 tl johanneksenleipäpuunjauhetta tai vaihtoehtoisesti 1,5 tl ksantaanikumia)
80 gr täysjyväriisijauhoa
30 gr riisijauhoa
40 gr tattarijauhoa
½ tl psylliumia
½ tl suolaa
n. 50 ml (eli n. 3-5 rkl todella kylmää vettä) Huom! Lisää vettä aina rkl kerrallaan, ettet laita vahingossa liikaa! (Olin mitannut noin desin vettä ja lisäsin siihen jääpaloja, koska ilma oli todella kuuma. Ajatuksissani lorautin vettä jauhoseokseen sen määrää uudelleen mittaamatta ja riskeerasin laittaa liikaa vettä suhteessa jauhoihin, joten joduin arvioimaan jäljelle jääneestä määrästä käyttämäni veden määrän.)
PERSIKKATäYTE:
n. 1,5 kg  persikoita (käytin nektariini-lajiketta, koska siinä on sileä kuori, joten sitä ei tarvinnut kuoria ollenkaan)
2 rkl  riisijauhoa tai em. jauhoseosta
2 rkl maissitärkkelystä (Maizena)
1 puristetun sitruunan mehu
150 gr hienoa sokeria tai täysruokosokeria (käytin noiden kahden sekoitusta, puolet ja puolet)
kanelia maun mukaan (laitoin n. 1/2 tl)
vaniljasokeria tai vanilja-aromia maun mukaan (laitoin n. 1 tl Rapunzelin Vaniglia Bourbon-jauhetta sekoitettuna 1 tl:n hienoa sokeria)    
1 rkl maidotonta kasvismargariinia
Hieman tuoretta raastettua inkivääriä tai noin ½ tl jauhettua inkivääriä (Halutessasi voit jättää inkiväärin pois, vaikka se kyllä täydentääkin täytteen makua.)
Voideltu & jauhotettu pyöreä reunallinen, läpimitaltaan n. 15-18 cm kokoinen piirakkavuoka.
Valmistus:
POHJA: Sekoita kuivat aineet keskenään kulhossa. Lisää jääkaappikylmämargariini pieninä paloina ja sekoita ”nyppien” hyvin sekaisin jauhojen kanssa.
Lisää kylmää vettä ruokalusikallinen kerrallaan taikinaa sekoittaen, kunnes taikina alkaa muotoutua niin, että saat muotoilua siitä jauhojen avulla nopeasti pallon, jonka käärit tuorekelmuun ja siirrät jääkaappiin lepäämään vähintään puoleksi tunniksi, mielellään ainakin 40-50 min. Huom. Taikinan ei tarvitse olla ”sileä pallo”, vaan on tärkeää, että se ”pysyy koossa”. Valmista seuraavaksi täyte.
PERSIKKATäYTE: Pese persikat, puolita ja poista siemenkivet. Leikkaa puolikkaat ensin viipaleiksi ja sitten kuutioiksi. Sekoita isossa kulhossa keskenään sitruunan mehu, sokeri, kaneli ja vaniljasokeri (tai –aromi). Lisää joukkoon persikkapalat ja jauhot sekä maissitärkkelys ja sekoita hyvin. Jätä seos lepäämään kulhoon noin 20 minuutiksi.
Kun 20 min. on kulunut, laita hellalle laakea pannu miedolle lämmölle ja sulata siinä rkl kasvismargariinia. Raasta halutessasi n. rkl inkivääriä ja lisää se pannulle. (Mikäli käytät jauhettua inkivääri, lisää se joukkoon viimeiseksi.) Lisää pannulle persikkatäyte ja anna sen hautua hiljalleen pannulla n. 5-7 min. aina välillä seosta käännellen. 
Ota taikina jääkaapista ja jaa se kahtia. Kauli toinen puolikas muutaman mm:n paksuikseksi piirakkavuokaa muutaman cm: ä suuremmaksi pyöreäksi levyksi kevyesti jauhoitetulla alustalla. Kiedo taikina kaulimen ympärille ja nosta piirakkapohja voideltuun ja jauhotettuun vuokaan painellen reunat hyvin paikalleen.  Huom! Gluteenittomia jauhoja käytettäessä taikina on monesti sen verran helposti rikkoutuvaa, että se kannattaa kaulia leivinpaperin päällä ja sen avulla kiepsauttaa taikinalevy vuokaan. Käytän yleensä kaulimisessa apuna taikinan päälle levitettyä tuorekelmua, joka takaa, ettei taikina tartu kaulimeen ja se helpottaa tosi paljon kaulintatoimenpidettä.
Lusikoi persikkatäyte piirakkapohjan päälle. Kauli taikinan toinen puolikas pyöreäksi levyksi pohjan tavoin ja nosta se kanneksi piirakan päälle.
Painele tai rypytä reunat hyvin kiinni esim. haarukalla auttaen ja leikkaa muutama ilmareikä piiraan keskelle.
Laita piirakka pakastimeen lepäämään n. 10 minuutiksi.
Kuumenna uuni 225° C ja  ripottele piirakan pinnalle ennen uuniin menoa vähän sokeria ja anna sen kypsyä ensin 10 minuuttia 225°C:ssa. Laske sitten lämpötila 190 C°:een ja anna paistua vielä n. 30-35 minuuttia.
Anna piiraan jäähtyä muutaman tunnin ajan ennen tarjoilua. Tällä välin voit valmistaa vaikka lisukkeeksi kasvisjäätelön.
Tarjoile vaniljajäätelön (ohje tulossa ) tai –kastikkeen kera! HERKULLISTA!!



Iines Ankan persikkapiiras vaniljasoijaäätelön kera-  maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan