Näytetään tekstit, joissa on tunniste aprikoosi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste aprikoosi. Näytä kaikki tekstit

lauantai 18. lokakuuta 2014

Päivitystä postaukseen "Kanaa Zabanien tapaan"....jos tykkäät vain fileistä/leikkeistä!

Kokeilin pari iltaa sitten valmistaa viime postaamaani kanareseptiä vain rintafileen leikkeistä nähdäkseni muuttuisiko maku muuttuisi ja miten aika ohuet leikkeet käyttäytyisivät uunissa.
Tulos ei ollut yhtään hullumpaa ja tällä tavalla tehtynä valmistu kyllä todella vaivattomasti ja nopeasti hieman erilaisempi kanaleikeruoka koko perheelle, joten tulen tekemään toistekin!
Tosin leikkeiden kanssa voisi kokeilla mausteiden jättämistä imeytymään lihaan joksikin aikaa ennen uuniin laittoa marinadin tapaan. Minulla oli sen verran kiire keittiössä, etten ehtinyt kokeilemaan tätä vaihtoehtoa, mutta aion kokeilla sitä ensi kerralla.
Koska kypsennysasika todellakin lyhenee ainakin puolella (n. 20 min 180°:ssa riippuen leikkeiden paksuudesta), maut eivät pääse lyhyemmässä kypsennysajassa samalla tavalla imeytymään kuin reisi/koipipalojen kanssa. Samoin liemi ei "keräänny" kastikeeksi samalla tavalla, joten se jää nestemäisemmäksi...maku on kylläkin hyvä! Joten, jos todellakin pidät vain kanan/broilerin rintafileistä tehdyistä kanaruoista, saat tällä tapaa eksoottisempaa makeansuolaista aromia ruokapöytääsi...;-).
Tässä tarkennettu ohje vain leikkeille:


 Kananfileleikkeitä Zabanien tapaan  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)
Ainekset (4:lle):
4 kanan/broilerin rintaleiketta (eli 1 syöjää kohden)
1 pienehko sipulia (kelta-tai salottisipulia)
n. 2 rkl oliiviöljyä
*paprikajauhetta
*inkiväärijauhetta
*sitruunapippuria
*kanelia ripaus (halutessasi voit laittaa myos ripauksen kardemummaa)
*mustapippuria
*suolaa
kuivattuja aprikooseja n. 6-10 maun mukaan 
kuivattuja luumuja n. 6-10 maun mukaan
n. 2 dl appelsiinimehua (tai vaihtoehtoisesti sekä appelsiini-ja greippituoremehua)
(halutessasi 1 käsittelemättömän appelsiinin kuori raastettuna)

* mikäli voit käyttää sipulikeittoainesta, voit hieroa osan pussista sen kanapalojen pintaan ja siten et tarvitse valmistuksessa ollenkaan näita aineksia.

Valmistus:
Laita ensin  kuivattuja aprikoosit ja luumut veteen hieman pehmenemään.

Kuori sipuli ja leikkaa ne todella pieneksi, ohueksi sipulisilpuksi, makusi mukaan yksi tai kaksi.
Laita pannulle/laakeaan kattilaan reilu rkl öljyä ja kuullota silpulisilppu miedolla lämmöllä, kunnes se alkaa saamaan kullanruskeaa väriä. Ole tarkkana, ettei sipuli yhtään käristy tai pala! Sammuta lämpö ja siirrä pannu/kattila syrjään vähän jäähtymään.

Sekoita sillä välin toisessa kulhossa n. 1 rkl oliiviöljyä, kunnon "tujaus"  paprikajauhetta (ainkin 2 maustemitallista), inkiväärijauhetta (noin 1/2 maustemitallinen) ja  sitruunapippuria (noin 1/2 maustemitallinen ). Lisää ripaus kanelia (ja tai kardemummaa) ja pyöräytä joukkoon hieman mustapippuria. Sekoita mausteet ja lisää joukkoon vielä suolaa (n. reilu 1/2-1 tl ) ja sekoita.

Lisää joukkoon hieman jäähtynyt sipulisilppuöljyseos ja sekoita kaikki ainekset hyvin keskenään.
Lisää leikkeet yksitellen kulhoon ja hiero mausteöljyseosta huolellisesti joka puolelle. Toista käsittely kaikille paloille.
Voitele uunivuoka kevyesti oliiviöljyllä ja laita kananleikkeet uunivuokaan. Lisää palojen väliin ja ympärille valutetut aprikoosit&luumut.
Kaada leikkeiden päälle appelsiinimehua (tai appelsiini-ja greippituoremehun seos).
Laita  vuoka uuniin 180° C ja paista enimmäiset 10 min. Käännä leikkeet 10 min. päästä (laita timer muistuttamaan..,-D), maista lientä ja lisää tarvittaessa ripaus suolaa fileiden päälle.)
Halutessasi voit ripotella myös raastetun käsittelemättomän appelsiininkuoren palojen päälle viimeisten 10 min. ajaksi.
(Mikäli palaset näyttävät liian vaaleilta (ei yleensä), voit laittaa grillivastuksen päälle aivan parin viimeisen minuutin ajaksi, mutta ole tarkkana, etteivät leikkeet vaan kärähdä!)
Valuta kastiketta leikkeiden päälle ja nauti vaikka riisin, salaatin tai uuniperunoiden tai perunamuusin kera!!

Kanaa Zabanien tapaan rintaleikkeistä - (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)

tiistai 14. lokakuuta 2014

"Kanaa Zabanien tapaan"....maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön ja soijaton koko perheen uunissa kypsennetty kanaherkku!

On kulunut jo yli vuosi siitä kun viimeksi pääsin käymään siskoni luona Israelissa. Hän pitää siellä perheineen vuohifarmia nimeltaan "Shvil lzim" (tarkoittaa vuohipolkua) idyllisessä, pienessä kylässä Tel Avivin ja Jerusalemin välimaastossa. Farmilla voi tutustua vuohien elämään ja vuohenmaitojuustojen tekoon, ja näitä farmin tuotteita voi maistella (kuten myös muita ihania israelilaisen keittiön ruokia) pihapiirin tunnelmallisessa kahvilaravintolassa ja niitä voi ostaa myös mukaansa ravintolan yhteydessä olevasta pienestä putiikista. Putiikista löytyy muitakin vuohenmaitotuotteita, kuten jogurtteja, "dulce de leche":ä, tuoreita lähituotteita sekä ihania piensisustustavaroita ja muuta mukavaa... Tuo paikka on syvällä sydämessäni...kauniine maisemineen se on todellinen pieni paratiisi! Sitä paitsi siskoni anoppi on "aivan tajuttoman" taitava kokki, joka taikoo keittiössään huikeita makuelämyksiä....myös minulle! Siskoni anoppila taitaakin olla ainoa paikka, jossa nousen viimeisenä pöydästä ja heillä syötyäni, menen aaah...niin tyytyväisenä pullean mahani viereen nukkumaan....;-). Tulee aina fiilis, kuin olisi joulu...vaikka oltaisiin keskellä kesääkin!!!
Tarkoituksenani olisikin koota kaikista noista herkkuruoista tarkemmat ohjeet, jotta voisin niitä täällä blogissani jakaa, mutta viime viikkoina on tehnyt niin mieli noita makoisia, eksoottisemmankin makuisia ruokia, että päätin kokeilla kotikeittiössäni yhtä heidän kanareseptiä hieman mukailtuna. Muistan tästä ohjeesta, että siskoni valmistaa sen käyttämällä kuivattua sipulikeittoaines-pussia kanan mausteeksi, joten silloin ei tarvitse muita mausteita ollenkaan. Sitten hän lisää kuivatut aprikoosit ja luumut kanapalojen joukkoon, kaataa päälle appelsiinimehua ja sitten vain pata uuniin kypsymään.
Koska tuo sipulikeittoaines ei mulle yleensä sovi (Huom! Suomessa pitäisi olla myynnissä  ainakin "Rainbow Sipulikeittoaines", joka on valmistajan mukaan myos maidoton ja gluteeniton.), kehitin oman sipulimausteseoksen ja ruoasta tuli kyllä niin hyvää, että tein melkein heti sitä uudestaan! Yhdellä kerralla minulla ei ollut tarpeeksi appelsiinimehua, joten käytin sen lisänä sekä appelsiinista puristettua, että Tropicanan greippituoremehua. joka sopi ohjeeseen mainiosti, samoin kuin kypsennyksen loppuvaiheessa lisäämäni raastettu appelsiininkuori, joka täydentää ihanasti tämän ruoan makeansuolaista aromia. Ja kun normaalisti sipulia, sekä kuivattuja hedelmiä välttelevä mieheni sanoi, ettei ole näin hyvää kana syönyt (paitsi tietysti siskoni anoppilassa...;-D), tulos on taattu ja ohje vielä kokille tosi vaivaton!!!


Kanaa Zabanien tapaan  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)
Ainekset (4:lle):
4 koipireisipalaa tai kanan paloja (koipia & reisiä) riittävästi syöjää kohden
*1-2 sipulia (kelta-tai salottisipulia)
n. 3 -4 rkl oliiviöljyä
*paprikajauhetta
*inkiväärijauhetta
*sitruunapippuria
*kanelia tai/ja kardemummaa ripaus
*mustapippuria
*suolaa
(*valkosipulijauhetta ripaus halutessasi)
kuivattuja aprikooseja n. 8-10
kuivattuja luumuja n.8-10
n. 2-2,5 dl appelsiinimehua (tai vaihtoehtoisesti sekä appelsiini-ja greippituoremehua)
(halutessasi 1 käsittelemättömän appelsiinin kuori raastettuna)

* mikäli voit käyttää sipulikeittoainesta, voit hieroa sen kanapalojen pintaan ja siten et tarvitse valmistuksessa ollenkaan näita aineksia.

Valmistus:
Laita ensin  kuivatut aprikoosit ja luumut veteen hieman pehmenemään.

Kuori sipuli(t) ja leikkaa ne todella pieneksi, ohueksi sipulisilpuksi, makusi mukaan yksi tai kaksi. (Meillä laitettiin vain yksi, mutta sekin riitti hyvin makua antamaan. Israelissa laitettaisin varmaan ainakin 3, joten sipulien käyttö on kuten aina....makukysymys...;-D)

Laita pannulle/laakeaan kattilaan 2 -3 rkl öljyä ja kuullota silpulisilppu miedolla lämmöllä, kunnes se alkaa saamaan kullanruskeaa väriä. Ole tarkkana, ettei sipuli yhtään käristy tai pala! Sammuta lämpö ja siirrä pannu/kattila syrjään vähän jäähtymään.

Sekoita sillä välin toisessa kulhossa n. 1 rkl oliiviöljyä, kunnon "tujaus"  paprikajauhetta (ainakin 1/2 tl = 2,5 ml), inkiväärijauhetta (noin maustemitallinen = 1 ml) ja sitruunapippuria (ainakin 1/2 tl= 2,5 ml). Lisää ripaus kanelia (ja/tai kardemummaa) ja pyöräytä joukkoon hieman mustapippuria. Halutessasi voit lisätä joukkoon ripauksen valkosipulijauhetta. Sekoita mausteet ja lisää joukkoon vielä suolaa (n. 1 1/2 tl tai vähän enemmän, riippuen palojen määrästä&koosta) ja sekoita.

Lisää joukkoon hieman jäähtynyt sipulisilppuöljyseos ja sekoita kaikki ainekset hyvin keskenään.
Lisää kananpalat yksitellen kulhoon ja hiero mausteöljyseosta huolellisesti joka puolelle. Toista käsittely kaikille paloille.
Voitele uunivuoka kevyesti oliiviöljyllä. Tämän jälkeen voit toimia kahdella tapaa:
A) nopeampi valmistustapa:
Laita kananpalat uunivuokaan. Lisää palojen väliin ja ympärille valutetut aprikoosit&luumut ja kaada palojen päälle appelsiinimehua (tai appelsiini-ja greippituoremehun seos).
Ripottele hieman suolaa palojen päälle ja laita vuoka uuniin (kiertoilma) 200° C.

B)- käyttämäni valmistustapa (hieman hitaampi):
Laita jo edellä käytetty pannu/kattila uudestaan lämpenemään ja lisää maustetut kanapalat ruskistumaan hetkeksi molemmin puolin. Siirrä kattila/pannu syrjään.
Laita kananpalat uunivuokaan. Lisää palojen väliin ja ympärille valutetut aprikoosit&luumut.
Kaada ed. käytettyyn pannuun/kattilaan hieman mehua ja kuumenna hetken ajan seosta, niin että saat "liotettua" nesteeseen mukaan kaikki pannulla/kattilassa olevat "jäämät". Sammuta lämpö ja kaada neste palojen päälle. Lisää joukkoon loput appelsiinimehut (tai appelsiini-ja greippituoremehun seos).
Ripottele hieman suolaa palojen päälle ja laita vuoka uuniin (kiertoilma) 200° C.


Kummassakin valmistustavassa, paista ensimmäiset 20 min. 200°:ssa käännellen kanapalat aina 10 min. välein. Näin kana sai todella kauniin pinnan joka puolelle ja liemi pitää sen kaikkialta pehmeänä. Laske sitten lämpöä 180°C:een ja paista toiset 20 min., samoin 10 min. välein paloja käännellen. (Maista kypsennyksen puolessa välissä lientä ja lisää tarvittaessa ripaus suolaa.)

Halutessasi voit ripotella raastetun appelsiininkuoren palojen päälle viimeisten 10 min. ajaksi. Suosittele, koska se antaa todella hyvän lisäaromin ruoalle!!! (Mikäli palaset näyttävät liian vaaleilta (ei yleensä), voit laittaa grillivastuksen päälle aivan viimeisten minuuttien ajaksi.)
Kanan pitäisi olla nyt ihanan tuoksuvaa ja pehmeää sekä liemen sopivasti kokoon keräytynyt kastikkeeksi. Valuta kastiketta hieman palojen päälle ja nauti vaikka riisin, salaatin tai uuniperunoiden tai perunamuusin kera!!

Huom! Mikäli et pidä koipi-/reisipaloista, löydät vain rintafileen leikkeistä tehdyn version täältä!

Kanaa Zabanien tapaan - (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)

perjantai 31. tammikuuta 2014

Viime viikon "muropohjaisen" aprikoosihillopiirakan uudelleenviritetty versio ...tämä piirakka käy soija-allergisellekin

Viime viikolla postaamastani "muropohjaisesta" piirakasta sain positiivisia kommentteja ja olin tyytyvänen, että pystyin ilahduttamaan muita "kaikettomia"  ko. reseptillä!
Mukavaa oli, että olitte myös kokeilleet ennakkoluulottomasti eri täytevaihtoehtoja....erityisen hyvältä kuullosti veljentyttäreni Iinan Lontoossa kokeilema vadelma&puolukkatäyte.....kirpeän täytteen ja makean pohjan yhdistelmä oli varmasti tosi maukas.
Mieleeni jäi kuitenkin kaivertamaan Kaverin mamman kysymys vaihtoehdosta soijamargariinille, kun heillä on soija on pannassa (minä taas käytän soijaa tosi ahkerasti). Siksi päätin perjantai-illan kunniaksi virittää kokeilun reseptistä kasvisöljyllä ja koska viikonloppu on tulossa, halusin postata tuloksen heti teille lukijoille, mikäli vapaapäivät houkuttelisivat leipomaan. Nimitäin tämä piirakka onnistui tosi hvyin öljylläkin, joten suositellen kokeilemaan rohkeasti. Tänään oli vain jauhot niin lopussa, että siltä osalta piirakka on yksi sekametelisoppa, mutta mikä tarkeintä, lopputulos on hyvin koossapysyvä, murea ja maukas.....todella ihana piirakka viikonlopun herkuttelehetkiin!

Tänään taikina oli ihmeellisesti sen verran riittävä ja helposti käsiteltävä, että siitä tuli lisäksi kaksi pikkupiirakkaa aprikoosihillotäytteellä. Tuon isomman piirakan täytteenä on metsämansikkahilloa.

Ohje löytyy täältämutta laitan vielä tässä uudestaan öljypohjaisena ja tämän päivän jauhoseoksella:
"Muropohjainen" hillopiirakka (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan)

Ainekset:
150 gr  hienoa sokeria (vähemmäkin riittää, jos et ole kovin makean ystävä)
hyppysellinen suolaa
80 gr riisijauhoa
250 gr gluteenittomia jauhoja tai jauhoseosta  Huom! Olen käyttänyt tässä reseptissä erilaisia jauhoja eri suhteissa, katso esim. täältä, samoin kuin pelkästään tumman ja vaalean riisijauhon sekoitusta 250 gr. ja ed. mainittu 80 gr. tärkkelystä. Tänään 250 gr:n jauhoseos oli seuraava: 40 gr täysjyväriisijauhoa, 20 gr quinoajauhoja ja loput 190 gr seuravaasta jauhosekoituksesta, jota valmistan aina isomman erän leipomuksiani varten: 290 gr riisijauhoa, 80 gr. perunatärkkelystä, 50 gr tapiocajauhoa (Maizena:lla voi korvata tapiocajauhon) ja  2 tl johanneksenleipäpuunjauhetta)
1.5- vajaa 2 dl  miedon makuista kasvisöljyä (esim. maissi- tai auringonkukkaöljyä)
pieni kahvikupillinen haaleaa vettä (n. vajaa 1dl)
n. 250 gr hilloa  (käytin "Rigoni diAsiago":n  Mansikka-metsämansikkahilloa. Tämä merkki on Suomessakin myynnissä. Heidän hillot sisältävät vain hedelmän oman sokerin ja ovat vielä  100% biologisia. Pieniin piirakoihin laitoin jo aiemmin käyttämääni  "Zuegg 100% frutta" aprikoosihilloa.)
Valmistus:
Sekoita isossa kulhossa jauhot, sokeri ja suolahyppysellinen. Käytä seulaa jauhojen kanssa, jotta seokseen ei tulisi paakkuja.  
Lisää joukkoon kasvisöljy, ohuena nauhana, koko ajan sekoittaen.
Voit sekoittaa taikinan käsin tai yleiskoneella. Itse käytän yleensä yleiskonetta matalalla teholla.
Lisää vesi ja jatka sekoittamisesta sen verran, että saat aikaan yhtenäisen, kiinteän ja elastisen taikinan, josta on helppo muodostaa pehmeä pallo.
Poikkeuksena oikeaan murotaikinaan, tätä "murotaikinaa" ei laiteta jääkaappiin lepäämään, koska muuten siitä tulisi liian kova ja helposti rikkoontuva.
Ota pallosta noin 3/4 osa taikinaa ja kaulitse se vuokaan sopivaksi. Olen käyttänyt kooltaan pyöreää 24-26 cm:n läpimittaisia vuokia. Helpoiten se onnistuu, kun kaulitset taikinan leivinapaperin päällä ja kiepsautat sen sitten nopeasti ennalta voideltuun ja riisijauhoitettuun vuokaan. Olen ottanut mitan pyöreästä vuoastani ja vaikka pirtänyt sen kynällä leivinpaperiin, joten sopivan kokoisen ohuehkon pohjan kauliminen on ollut helpompaa leivinpaperin päällä. Voit käyttää apuna jauhoja, jos taikina tuntuu tarttuvan kaulimeen. Ota huomioon, että kaulittu pohja on se kokoinen, että siitä riittää reunoillekin. Huom! Joskus taikina tuntuu vaikealta levittää, koska se ei ole niin "kestävä" kuin perinteinen ja monesti olen korjannut reunoja, lisäpaloilla...;-).
Levitä pohjan päälle tasaisesti valitsemasi hillo/marmeladi.
Käytä loppu 1/4 osa taikinan koristelemiseen. Kauli taikina ohueksi levyksi ja leikkaa siitä haluamasi koristeita  täytteen päälle. Ristikon tekeminen on vähän vaikeata, koska taikina tahtoo katketa, ollen vähemmän elastisempi ja takertuvaisempi. Käytä apuna jauhoja ja kauli ja leikkaa taikina koristeiksi vaikka pienemmissä osissa. Pitkä jauhoitettu veitsi helpottaa taikinaliuskojen siirtämisessä hillon päälle. Jos siirrät käsin, riskinä on, että liuskat joko rikkoontuvat siirrättäessä tai takertuvat alustalle. Jos et halua tehdä ristikkoa, voit käyttää vaikka piparkakkumuotteja koristeiden tekemiseen, mallin näet esim. Nikka's Bar:in FB sivun kannesta.
Paista koristeltu piirakka 180° C uunissa, kunnes se on kauniin kulllanruskea, noin 20-25 min., riippuen uunista ja pohjan paksuudesta. Jäähdytä ja tarjoile kylmänä. Huom! Jos käytät pieniä vuokia, muista lyhentää paistoaikaa n. 12-15 min. riippuen vuokien koosta.

"Muropohjainen"hillopiirakka   - maidoton, munaton, soijaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan


perjantai 24. tammikuuta 2014

"Muropohjainen" Aprikoosihillopiirakka makeanhampaan kolotukseen tai muuten vaan viikonlopuksi

Perinteisen muropohjan tekeminen voi olla hieman työlästä ilman munaa ja vehnäjauhoja. Monen liiankin murenevan yrityksen ja virityksen jalkeen, olen löytänyt suhtalaisen sopusoinnun vaihtoehtoisten jauhojen kanssa ja tässa teille yksi vaihtoehto, johon olen käyttänyt quinoaa ja kauraa vehnäjauhojen sijaan.
Idean tämän ohjeen kehittelyyn sain tästä "Ricette Senza..."-blogista (suomeksi "Reseptejä Ilman...") löytyneestä vehnäjauhoja sisältävästä aprikoosipiirakasta. Raikas aprikoosihillo sopii mielestäni hvyin tähän piirakkaan, mutta olen tehnyt saman piirakan myös appelsiinimarmeladista ja se oli tosi maittava! Lisäksi olen kokeillut muita variaatioita vähän erilaisilla jauhoseoksilla ja muilla hilloilla & marmeladeilla, mutta niistä ohjeista postaan myöhemmin.
Quinoassa on hieman pähkinäinen maku, joten jos et ole sen ystävä, voit korvata se jollain muulla itsellesi sopivalla jauholla.
Aprikoosihillopiirakka "muropohjalla" (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan)
Ainekset:
150 gr soijamargariinia tai muuta maidotonta kasvismargariinia (alkuperäisessä ohjeessa margariinia)
150 gr  hienoa sokeria
hyppysellinen suolaa
250 gr gluteenittomia jauhoja (alkuperäisessa ohjeessa vehnäjauhoja) tai jauhoseosta, jota käytin tässä reseptissä seuraavassa suhteessa 25 gr. tapiocajauhoa; 225 gr. kaura- ja quinoajauhon sekoitusta, josta noin 80 gr. oli quinoajauhoa ja loput 145 gr. kaurajauhoa. Myös Maizena käy tapiocajauhon sijasta.
80 gr riisijauhoa
pieni kahvikupillinen haaleaa vettä (n. 1 dl)
250 gr aprikoosihilloa  (Käytin tässä  "Zuegg 100% frutta" aprikoosihilloa, koska se sisältää vain hedelmän oman sokerin.
Valmistus:
Sulata margariini pienessä kattilassa, mutta ole tarkkana, ettei se kiehu! Siis sulata hitaasti.
Sekoita isossa kulhossa jauhot, sokeri ja suolahyppysellinen. Käytä seulaa jauhojen kanssa, jotta seokseen ei tulisi paakkuja.
Lisää joukkoon sulatettu margariini ja sekoita seosta.
Lisää vesi ja jatka sekoittamisesta sen verran, että saat aikaan yhtenäisen, kiinteän ja elastisen taikinan, josta on helppo muodostaa pehmeä pallo.
Voit sekoittaa taikinan käsin tai yleiskoneella. Vaikka taikina on kooltaan pieni, olen yleensä käyttänyt yleiskonetta matalalla teholla.
Poikkeuksena oikeaan murotaikinaan, tätä "murotaikinaa" ei laiteta jääkaappiin lepäämään, koska muuten siitä tulisi liian kova ja helposti rikkoontuva.
Ota pallosta noin 3/4 osa taikinaa ja kaulitse se vuokaan sopivaksi (joko pyöreä 24-26 cm läpimitaltaan tai nelikulmainen). Helpoiten se onnistuu, kun kaulitset taikinan leivinapaperin päällä ja kiepsautat sen sitten nopeasti ennalta voideltuun vuokaan. Olen yleensä ottanut mitan pyöreästä vuoastani ja sen mukaan kaulinut leivinpaperin päällä ohuehkon pohjan. Voit käyttää apuna jauhoja, jos taikina tuntuu tarttuvan kaulimeen. Ota huomioon, että kaulittu pohja on se kokoinen, että siitä riittää reunoillekin.  Huom! Joskus taikina tuntuu vaikealta levittää vuokaan, koska se ei ole niin "kestävä" kuin perinteinen ja monesti olen korjannut reunoja, lisäpaloilla...;-).
Levitä pohjan päälle tasaisesti aprikoosihillo.
Käytä loppu 1/4 osataikinan koristelemiseen. Kauli taikina ohueksi levyksi ja leikkaa siitä haluamasi koristeita täytteen päälle. Ristikon tekeminen on vähän vaikeata, koska taikina tahtoo katketa, ollen vähemmän elastisempi ja takertuvaisempi. Käytä apuna jauhoja ja kauli ja leikkaa taikina koristeiksi vaikka pienemmissä osissa. Pitkä jauhoitettu veitsi helpottaa taikinaliuskojen siirtämisessä hillon päälle. Jos siirrät käsin, riskinä on, että liuskat joko rikkoontuvat siirrättäessä tai takertuvat alustalle. Jos et halua tehdaä ristikkoa, voit käyttää vaikka piparkakkumuotteja koristeiden tekemiseen, mallin näet joko tästä postauksestani tai Nikka's Bar:in FB sivun kannesta.
Paista koristeltu piirakka 180° C uunissa, kunnes se on kauniin kulllanruskea, noin 20-30 min., riippuen uunista ja pohjan paksuudesta. Jäähdytä ja tarjoile kylmänä. Loistava alku vaikka sunnuntaiaamulle tuoksuvan kahvi-tai teekupillisen kanssa!

"Muropohjainen" Aprikoosihillopiirakka   - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan

lauantai 11. tammikuuta 2014

Raikas aprikoosihyytelökakku....ilman uunia!!!!


Olen useasti kaihoten katsellut kermaisia hyytelökakkuja, jotka varmasti ovat ihanan raikkaita ja suussa sulavia vaihtoehtoja niin kahvipöydässä, kuin jälkiruokana, mutta en ole oikein uskaltautunut niitä koskaan vaihtoehtoisilla aineksilla kokeilemaan. Virittäessäni kermaviilimäistä täytettä mustikkapiirakalle (postaus 25.11.rohkaistuin onnistuneesta kokeilusta ja päätin kehitellä oman "ton-ton-ton-ton"-versioni hyytelö-kakusta. Pelkäsin pahoin epäonnistuvani totaalisesti, joten päätin ensin tehdä vain pienen kokeilun ja tein siis hyytelöosuudesta matalan, käyttäen täytteeseen sitä, mitä kaapista löytyisi sunnuntai-iltapäivänä (eli vain yksi säilykeaprikoosipurkki!).
Yllätyksekseni, valmiin hyytelökakun maku oli mitä maittavin! Aprikoosi teki siitä todella raikkaan makuisen ja kakku katosi parempiin suihin niin nopeasti, että en edes ehtinyt sitä kuvata! Ainoat kuvat ovat viimeisestä palasta, jonka ehdin omaksi nautinnokseni pelastamaaan..;-)
Valitettavasti kuvissa raikas ja suussasulava kakkuni näyttää aika "aneemiselta", osittain johtuen sen mataluudesta ja siitä, etten voinut sitä viimeistellä koristeluilla raaka-aineiden loputtua kesken. Mutta tämä on ehdottomasti kakku, jonka tulen tekeman uudestaan "korkeana ja koristeltuna" versiona. Ja jos aprikoosi ei innosta, mielestäni täytteeseen sopii mikä tahansa raikas hedelmä tai marja, omien makumieltymysten mukaan.


Raikas aprikoosihyytelökakku (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön)

Pohja:
Ainekset:
n. 200 gr. maidottomia, munattomia, gluteenittomia keksejä (esim. joko valmiita Glutanon Digestive:jä , Semperin Kolakakkuja tai voit valmistaa tarvittavan määrän pikkuleipiä esim.11.12 tai 22.12 tehtyjen postauksien mukaan)
60-75 gr. maidotonta kasvismargariinia (käytin paikallisessa luontaistuotekaupassa myytävää  soijamargariinia)
muutama säilykeaprikoosi (Huom. tarvitset säilykeaprikooseja myös täytteeseen ja koristeluun, joten varaa ainakin kaksi isompaa purkkia tähän kakkuun.) 

Valmistus:
Hienonna keksit muruiksi. Lisää sulatettu margariini. Sekoita. 
Painele pohja tiiviksi kakkumuottiin, jossa on irrotettava pohja. Voit laittaa pojalle leivinpaperin ennen kakkupohjan painelemista, niin kakku on helpompi siirtää valmiina tarjoilulautaselle. 
Lisää pohjan päälle säilykeaprikoosinpaloja siten, että painat niitä haarukalla, jotta ne levittyvät pohjan päälle ohueksi kerrokseksi.

Täyte: HUOM!! Tästä  määrästä tulee todella matala hyydykeosa, joten jos haluat korkeamman (ja kauniimman) kakun, ainakin tuplaa annosmäärät!
Ainekset:
3 liivatetta
2 rkl vettä
1 dl soijakermaa
1 dl maustamatonta soijajogurttia
¾ dl hienoa sokeria
1 - 1 1/2 tl vaniljasokeria
150 gr säilykeaprikoosia valutettuna
n. yhden sitruunan mehu puristettuna

Valmistus:
Laita liivatelehdet likoamaan runsaaseen kylmään veteen.
Lisää toiseen laakeaan kulhoon soijakerma ja –jogurtti. Lisää sokeri, vaniljasokeri, sekä tehosekoittimella hyvin murskatut säilykeaprikoosit. Lisää 2 rkl puristettua sitruunanmehua. Sekoita ja tarkista maku. 
Laita pieneen kulhoon 2 rkl vettä  ja 2 rkl puristettua sitruunanmehua, kuumenna hetki mikrossa ja lisää lämpimään nesteeseen pehmeät liivatelehdet. Sekoita nopeasti tasaiseksi.
Lisää seos nauhana kerma-jogurtti-aprikoosiseokseen koko ajan sekoittaen.
Kaada seos kakkumuottiin tasaisesti keksi-aprikoosipohjan päälle. 
Laita jähmettymään jääkaappiin ainakin muutamaksi tunniksi tai jopa seuraavaan päivään.

Kiille:
Ainekset:
2 liivatetta
1 prk vauvojen omenasosetta esim. Piltti
hieman aprikoosisäilykkeen lientä

Koristelu: Esim. säilykeaprikoosin ehjiä puolikkaita / Alpron vispautuvaa soijakermaa

Valmistus:
Kun täyte on jähmettynyt kiinteäksi, laita liivatelehdet likoamaan runsaaseen kylmään veteen. 
Lisää kattilaan omenasose ja hieman säilykeaprikoosien lientä. Kiehauta ja lisää kuumaan seokseen liotetut pehmeät liivatelehdet.
Sekoita tasaiseksi, anna hieman jäähtyä ja lisää seos tasaisesti kakun päälle siten, ettei jäähtynyt täyte repeile. 
Laita kakku uudestaan jäähtymään jääkaappiin 1/2 -1 tunnin ajaksi.


Kun kiille on jäähtynyt. Irroita reunaosa pohjasta ja siirrä kakku leivinpaperia avuksi käyttäen tarjoilulautaselle.
Voit koristella kakun makusi mukaan esim. mahdollisesti aprikoosinpuolikkailla tai Alpron vispautuvalla soijakermalla. Minulla valitettavasti loppuivat ainekset tässä kokeilussa kesken....8-o.


Raikas maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön aprikoosihyytelökakku....tai paremminkin se mitä jäi jäljelle...