Näytetään tekstit, joissa on tunniste riisi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste riisi. Näytä kaikki tekstit

maanantai 17. marraskuuta 2014

Nikan Nopeat - Pehmeää, suolaisenmakeaa kanaa appelsiinikastikkeessa...mukava ruokamuisto opiskeluajoilta

Eilen illalla olin yksin kotona ja kun viikonloppuna yllättänyt tulvamainen kaatosade (en ole muuten ikinä nähnyt Milanossa niin pahaa ja pitkäkestoista sadetta kuin viime lauantaina!) oli tyssännyt lauantain suunnitellut ruokaostokset, piti vähän miettiä mitä hyvää ja lämmintä saisi kotona olleista tarvikkeista aikaan ja mieleeni nousi yksi opiskeluaikojeni suosikkiannoksista, nimittäin kanaa appelsiinikastikkeessa. Virittelin tämän annoksen aikoinaan "köyhänä opiskelijana" ja sitä tuli monen vuoden ajan tehtyä ainakin kerran viikossa. Tämä taisi olla myös ensimmäinen ruokalaji, jonka opetin lähes 15 vuotta sitten silloin vielä kokkauksen alkutiellä olleelle pikkusiskolleni, kun asuimme yhden talven saman katon alla nimenomaan "helppona & maukkaana ja nopeasti valmistuvana" ruokaohjeena. Viime vuosina tämä ruokalaji on jäänyt hieman unholaan, yksinkertaisesti siitä syystä, että nykyisen perheeni jäsenet syövät valitettavasti pääasiassa (ja aika rajoitteisesti) vain italialaisen keittiön antimia. Itse tykkään kyllä niin tulisesta kuin miedoista&lempeistä mauista, suolaisen ja makean yhdistelmästä sekä kirpeistä ja happamistakin mauista...joten jos olen yksin kotona, sipulit,  kasvikset, mausteet ja yrtit riemuitsevat...;-).
Käytin tähän ohjeeseen aina aiemmin purkkiin säilöttyjä mandariinilohkoja ja säilykemaissia (varmaankin ne olivat aikoinaan Alepassa edullisia...;-D), mutta eilen molempien ainesten puuttuessa, käytin säilykemandariinin tilalta "oikeata" appelsiinia ja jätin maissin pois ja se ei makua yhtään haitannut. Lisäkeriisinä oli tuoksuva basmatiriisi, mutta mikä tahansa pitkäjyväinen riisi ajaa saman asian. Makoisa, edullinen ja nopeasti valmistuva ruoka niin lounaaksi kuin päivälliseksikin, joka mielestäni maistuu myös peheen pienimmillekin jäsenille. 
Kanaa appelsiinikastikkeessa  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)
Ainekset 2:lle hengelle:
basmati- tai thaibonnet tai muuta pitkäjyväistä riisiä nälän mukaan...;-D
hyvälaatuista oliiviöljyä loraus (n. 2-3 rkl)
1/4 keskikokoista tai 1/2 pienta salottisipulia tai keltasipulia
n. 200 gr. kokonaista tai valmiiksi suikaloitua kanafilettä  
n. 1 1/2- 2 dl appelsiinituoremehua
pieni purkillinen säilöttyjä mandariinilohkoja tai 1-2 appelsiinia kuorittuna ja paloiteltuna
(2-3 rkl säilykemaissia)
suolaa maun mukaan
rouhittua mustapippuria maun mukaan
paprikajauhetta maun mukaan
(inkiväärijauhetta ripaus - ei välttämätön)
tuoretta tai pakastettua basilikaa maun mukaan
Valmistus:
Laita riisi kypsymään ohjeen mukaan.
Pilko sipuli ohueksi, pieneksi silpuksi ja kuullota se pannulla pienessä öljymäärässä, miedolla lämmöllä. Ole tarkkana, ettei sipulisilppu pala tai ruskistu liikaa!
Jos käytät kokonaisia kanafileitä, leikkaa tai paloittele fileet pieniksi suikaleiksi.
Lisää kanasuikaleet joukkoon ja sekoita hyvin sipulisilpun kanssa. Nosta hieman lämpöä, jotta suikaleet saavat kypsyessään vähän väriä pintaan. Anna kypsyä muutaman minuutin ajan, koko ajan sekoittaen, ettei sipulisilppu pala.
Lisää joukkoon hieman paprikajauhetta, suolaa ja mustapippuria makusi mukaan. Mikäli pidät inkiväärin mausta, lisää myös hieman inkiväärijauhetta ja sekoita.
Kaada mukaan appelsiinimehu, sekoita ja anna mehun kuumentua. Lisää joukkoon joko säilötyt ja valutetut mandariinilohkot tai kuorittu (Huom! kuori veitsellä, niin että vain hedelmäliha jää jäljelle), paloiteltu appelsiini(t) sekä vähän tuoretta/pakastettua basilika. Anna hautua matalalla lämpötilalla muutaman minuutin ajan, jotta maut sekoittuvat ja mehu tiivistyy kastikkeeksi. 
Tarkista kastikkeen maku ja lisää tarvittaessa suolaa & mustapippuria ja tarjoile lisäkeriisin kanssa.



perjantai 29. marraskuuta 2013

Lämmikkeeksi kasvisminestronea....ensimmäiset tosikylmät talvipäivät Milanossa!!

Viimeiset pari päivää Milanossa on ollut "tosi" kylmä......onneksi ihana aurinko on säteillään hieman lämmittänyt, ainakin muutamaa tuntia päivästä!! Tänään ollessani asioilla ja ajatellessani tätä "kylmyyttä", joka niin tuntui luissa ja ytimissä, vaikka ehkä todellisuus vastasi Suomen kevätsäältä, näin jopa ensimmäiset karvalakit liikenteessä!! Olisi voinut vaikka paparazzata pari kuvaa, jos olisi viitsinyt..;-). Ties vaikka, johtui sitten tuosta karvalakin puutteesta tai muuten liian kevyestä vaatetuksesta, mutta kotiin palatessa kasvoi halu saada ihanaa, höyryävää, tuoksuvaa, kuumaa keittoa, joka lämmittäisi koko kylmettyneen olemukseni...
Onneksi olin eilen kokeillut painekeitintäni ja keittänyt jo minestronen erilaisista vihanneksista ja laittanut kikeherneet likoamaan eli nyt vain ripeästi niiden keittopuuhiin, jotta pääsin täydentämään kasvis-minestrone:ni ruokaisammalla proteiinivarauksella!!! Kikherneiden lisäksi keitin myös vihreitä linssejä.

Monesti keitän lounasaikaan riisiä, basmati- tai thaibonnet-tyyppistä, koska ne valmistuvat nopeasti, n. 10 minuutissa. Tykkään valmistaa riisin pilaf-tyyppisesti, koska olen huomannut, että näin keitetty riisi on seuraavanakin päivänä maukasta, joten siitä saa helposti perusaineksen nopeaan lounaaseen. Keitän riisin yleensä seuraavasti:

Lisäkeriisi pilaf-tyyppisesti 
Ainekset 2:lle hengelle:
loraus  oliiviöljyä
n. 2 dl Basmati tai Thaibonnet-riisiä
n. 3-4 dl vettä (sen verran, että riisit peittyvät)
hiukan suolaa

Huuhtele riisi kylmässä  vedessä ja valuta hyvin. Kuumenna öljytilkka kattilassa. Lisää riisi ja sekoita hyvin öljyn kanssa muutaman minuutin ajan.
Lisää vesi ja hieman suolaa. Huom! Suolaa ei tarvitse paljoa, koska koko vesi imeytyy riisiin. Nosta lämpöä ja odota kunnes vesi alkaa kiehua.
Anna kiehua hetkisen ja pienennä se sen jälkeen lämpö minimille. Lisää kansi ja anna riisin kypsyä rauhassa.
Riisin pitäisi olla valmista kun keitinvesi on täysin imeyteynyt siihen. Mikäli näyttää siltä, että vesi ei jostain syystä riitä, lisää sitä hieman, mutta varovasti, ettei riisin kypsentyminen keskeydy.


Kasvisminestrone  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan)

Ainekset kattilalliseen keittoa:
1/2 salottisipulia tai keltasipulia
oliiviöljyä
suolaa
pippuria
paprikajauhetta
pala tuoretta  tai vaihtoehtoiseti jauhettua inkivääriä
Kasviksia mieltymystesi mukaan esim. perunaa, porkkanaa, tomaatteja, papuja, kaalta, herneitä, selleriä, purjoa , kesäkurpitsaa, pinaattia)
persiljaa (tuoretta hiennonettuna tai pakaste)
basilikaa (tuoretta hiennonettuna tai pakaste)

Minulta löytyi tällä kertaa seuraavia kasviksia:
pari perunaa; muutama porkkana; pari kesäkurpitsaa; kourallinen vihreitä papuja; 1/4 keltaista kurpitsaa
muutama lehti sikuria salaatin muodossa; pala purjoa; kourallinen pinaattia; muutama voikukanlehti

Valmistus:
Puhdista ja pilko kasvikset paloiksi.
Laita isoon paksupohjaiseen kattilaan tai painekeittimeen tilkka öljyä. Silppua sipuli hyvin pieneksi silpuksi ja kuullota kattilassa öljytilkassa.
Lisää muut kasvikset joukkoon ja sekoita ne hyvin keskenään.
Lisää suolaa, pippuria, paprikajauhetta inkivääri (joko tuore hienonnettuna tai jauhetta).
Lisää vettä niin paljon, että kasvikset peittyvät.
Lisää hiennonettu persilja ja basilika. Sekoita.
Nosta kiehumispisteeseen ja sen jälkeen anna kypsyä matalalla lämmöllä niin kauan, että vihannekset ovat kypsiä (n. 30-40 min.).
Tarkista maku ja lisää suolaa, pippuria tarvittaessa. Jos pidät tulisesta keitosta, voi vielä lisätä hiukkasen jauhettua peperonicino:a tai lisätä jauhettua inkivääriä.
Kun kikherneet ja linssit ovat kypsiä, lisää haluamasi määrä keittoon ja anna makujen sekoittua noin 5 min ajan.
Kaada kauhalla keittoa lautaselle, lisää riisiä ja tilkka oliiviöljyä ja nauti lämmöstä, joka virtaa kehoosi kylmänä talvipäivänä!!!!!!!


Lämmin kasvisminestrone riisin kera, maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, vegan