Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kanaruoka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kanaruoka. Näytä kaikki tekstit

tiistai 23. joulukuuta 2014

Suolaiset Maidottomat & Munattomat & Gluteenittomat & Pähkinättömät (osa myös vegan&soijaton) vinkit joulupöytään...

Postasin jo aiemmin makeista vaihtoehdoista joulun tarjottaviksi ja tänään ajattelin listata ideoiksi muutamia vuoden varrella valmistuneista suolaisista ruoakaohjeista, jotka ovat jo jouluisia tai  mielestäni sopivat jouluunkin.
Esim. Huomenna, jouluaattona vien yhteen seisovaan pöytään tarjottavaksi "tacchino tonnè":en, koska se on ruoka, jota voi nauttia haaleanakin ja silti aina tosihyvän makuinen: 

Suolaiset  alkuruoat (pastat&risotot):









Suolaiset  pääruoat:


* "FILETTO ALLA WELLINGTON"  eli Taikinoitu naudan sisäfile


* "SALTIMBOCCA AL POLLO"  eli Broilerinfileikkeet Parman kinkun ja salvian kanssa


* "TACCHINO TONNE'"  eli Kalkkunan rintafilettä tonnikalasalsan kera


"Jälkkärit":


tiistai 16. joulukuuta 2014

Täytetty kalkkunanfilerulla...toinen loistava pääruokaehdotus jouluaterialle, jos naudanliha ei sovi, tai pidät enemmän siipikarjasta

Eilen annoin vinkin naudan sisäfileestä jouluaterialle ja tänään eivät jää yhtään huonommalle lukijat, joiden ruokavalioon naudan-/häränliha ei syystä tai toisesta sovi. Nimittäin viime jouluna kehitin itsellenikin uuden, maukkaan pääruoan; täytetyn kalkkunan rintafilerullan. Perusidean tähän ohjeeseen sain yhdestä joululehdestä (taisi olla "Cucina Moderna":n joulunumero), jonka sitten muokkasin omaan ruokavaliooni sopivaksi. Täytteen teossa menee hieman aikaa, mutta lopputulos on sen väärti ja kalkkunarulla maistuu myös hyvänä suolapalana kylmänäkin, ihan sellaisenaan tai vaikka voileivän päällä! Vaikeinta oli löytää tarpeeksi iso kalkkunan rintafile, joka olisi leikattu valmiiksi (tai jonka pystyisi leikkaamaan) auki kuten kirjan keskiaukeama, mutta sekin onnistui parin yrityksen jälkeen lihakauppiaalta. Suomessa ehkä kannattaa kokeilla suoraan kauppahallista tai liikkeistä, joissa on hyvinvarustetut isot lihatiskit, sillä en usko, että supermarketeista kalkkunan rintapalaa löytyy valmiiksi leikattuna tässä muodossa..tai kukapa koskaan tietää, jos vaikka löytyisikin? Valitettavasti tässäkin ohjeessa kännykällä nappaamani kuvat ovat huonolaatuisia ja vähän epätarkkoja johtuen kuvaajan heikoista taidoista yhdistettynä joulun tunnelmavalaistukseen, mutta maku oli niin hyvä ja jouluinen, että rullasta tuli minulle se uusi "perinneruoka" omaan joulupöytään...;-)

Täytetty jouluinen kalkkunarulla (Rotolo natalizio di fesa di tacchino farcito)
(maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, halutessasi soijaton)
Ainekset 6:lle henkilölle:
800 gr kalkkunan rintafilepalaa leikattuna suorakaiteen muotoiseksi levyksi (kuin aukioleva kirja)
150 gr keitettyjä kastanjoita
100 gr kuivattuja luumuja
50 gr kuivattuja aprikooseja
150 gr omenaa paloiteltuna
150 gr päärynää paloiteltuna
50 gr possun jauhelihaa (ei välttämätön, mutta antaa lisää makua)
50 gr savustettua pekonia joko ohuina siivuina tai kuutioina + 100  gr ohuina siivuina
1 pieni lasillinen (tai reilu loraus) konjakkia (tai brandyä)
n. 50 gr paistamiseen sopivaa kasvismargariinia tai 4-5 rkl oliiviöljyä
tuoretta (tai kuivattua) salviaa maun mukaan
tuoretta (tai kuivattua) rosmariinia maun mukaan
1 dl valkoviiniä
suolaa tarpeen mukaan
ruohittua mustapippuria tarpeen mukaan

Valmistus:
Mikäli käytössäsi ei ole jo valmiiksi keitettyjä ja kuorittuja kastanjoita (monet kaupat myyvät kastanjoita jo käyttövalmiina ruoan laittoon), tee kastanjoihin ristimäiset viillot ja keitä ne suolatussa kiehuvassa vedessä, noin 20-30 minuuttia. Kuori kastanjat heti lämpimänä, koska kuori lähtee niistä irti helpommin. Leikkaa kastanjat pieniksi paloiksi.
Laita kuivatut luumut ja aprikoosit haaleaan veteen pehmenemään.
Mikäli lihakauppias ei jo leikannut kalkkunafilettä valmiiksi, leikkaa fileeseen vaakasuorasti terävällä veitsellä niin syvä viilto, että saat sen avatuksi kuin kirjan.
Pese, kuori, viipaloi ja paloittele omenat ja päärynät.
Laita isoon kulhoon paloitellut kastanjat, omenat ja päärynät, (possun jauheliha) ja 50 gr. pienemmiksi paloiksi leikattuja pekonisiivuja tai vaihtoehtoisesti pekonikuutioita. Lisää joukkoon pikkulasillinen (eli isohko loraus) konjakkia, suolaa ja ruohittua mustapippuria ja sekoita ainekset hyvin, mutta kevyesti keskenään.
Leikkaa liotetut luumut ja aprikoosit piennemmiksi paloiksi ja lisää kulhoon muiden ainesten joukkoon. Sekoita kevyesti.  Maista ja tarkista suola.
Levitä kalkkunafile auki ja lisää sen päälle täyte tasaisesti. Kierrä liha rullalle ja kääri sen ympärille n. 100 gr ohuita pekonisiivuja. Sido rulla paistin sitomiseen sopivalla keittiönarulla.
Laita uuni päälle 180°C:een.
Lämmitä jo uuniin sopivassa vuoassa tai laakeassa pannussa kasvismargariini tai oliiviöljy yhdessä salvian ja rosmariinin kanssa. Lisää joukkoon täytetty kalkkunarulla ja ruskista sitä hetki joka puolelta.
Kaada joukkoon valkoviini ja siirrä vuoka (mikäli käytit jo uunin menevää) uuniin. Mikäli käytit paistinpannua, siirrä kalkkunarulla uunivuokaan ja kaada pannulla oleva neste rullan ympärille ja siirrä uuniin. Kypsennä rullaa 180° C:ssa noin 1 h 10 min. 
Käännä kalkkunarullaa varovasti kypsentämisen aikana pari kertaa ja valele sen päälle keitinnestettä. Elä anna rullan kuivua. Voit tarvittaessa laittaa sen päälle osaksi kypsennysajasta alumiinifoliota suojaksi ja poistaa sen loppuvaiheessa, jotta kalkkunarulla saa kaikkialle kauniin värin.
Kierrä kypsän rullan ympärille alumiinifolio ja anna sen vetäytyä hetken aikaa. Poista sitten folio varovasti ja kaada mahdollisesti muodostunut neste uunivuokaan kypsymisen aikana syntyneen nesteen joukkoon. (Mikäli kastike vaikuttaa liian nestemäiseltä, voit keittää sitä muutaman minuutin ajan hieman kokoon.) Poista rullan ympäriltä keittiönaru ja leikkaa se viipaleiksi. Valele viipaleiden päälle kastiketta ja tarjoile perunoiden ja kauden vihannesten kera.
Jouluinen kalkkunarulla - maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton


Päivitystä postaukseen 21-12-14 TäyteVAIHTOEHTO: Mikäli täytetty kalkkunarulla kiehtoo ajatuksena, mutta ohjeen mukainen täytteen teko tuntuu liian työläältä, voi valmistaa helpomman täytteen seuraavasti: Levitä oliivitahnaa (joko valmiina kaupasta löytyvää tai kotona tehtyä) kalkkunafileen päälle ja laita tahnan päälle ohuita Parman kinkkuviipaleita kauttaaltaan. Kääri rullalle ja sido keittiönarulla. Laita rulla uunivuokaan, johon olet jo laittanut hieman oliiviöljyä pohjalle. Kaada päälle lasillinen valkoviiniä (tai vaihtoehtoisesti lihalientä, jos et halua käyttää viiniäja paista ed. tapaan 180°  n. tunti valellen rullaa paistamisen aikan vuoassa olevalla nesteellä. Toimi sitten ed. ohjeiden mukaan.

perjantai 21. marraskuuta 2014

Kanakasvisminestrone....kuumaa keittoa syysflunssien hoitoon

Pari päivää sitten iski kuin "salama kirkkaalta taivaalta" flunssa ja oikein kunnolla! En yleensä sairastele pahemmin flunssia, enkä influenssaa (viime vuosina olen saanut kyllä influnessarokotteenkin astman takia), mutta tämä on tänä syksynä jo toinen kunnon yritys! Ei kuumetta, mutta aivan kamala nuha, poskiontelosärky, heti röhisevä yskä ja niiiiiiiiin kurjan kolottava olo....ei olisi huvittanut pahemmin kokkkailla, mutta elimistöni huokaili tuoksuvaa, lämmittävää kanakeittoa, joka taatusti tekee olostani hetkessä paremman...eli oli ryhdyttävä siis minestronen tekoon. Kuiten jo varmasti arvaattekin, olen "ainoa immeinen", joka tässä perheessä syö keittoja, siispä kun valmistan niitä, a) joko lusikoin oikein urakalla minestronea lounaaksi&illalliseksi ja taas seuraavana päivänä lounaaksi ja...8-o tai b) laitan osan suoraan pakastimeen....no, nyt tässä flunssassa syötiin urakalla...;-D
"Minestrone":ahan voi valmistaa niin monella tapaa, vain kasviksista tai sitten lihalla (esim. savustettu pekoni tai speck sopii tosi hyvin) tai kanalla höystettynä  ja jos omistat painekeittimen, ruoka valmistuu niin vaivattomasti ja keittoaikakin puolittuu. Ainekset vain kattilaan ja timer päälle muistuttamaan kypsymisestä. Mulla on tapana käyttää keiton "pohjana" yhtä kaupoissa mynnissä olevaa 12 vihanneksen (bio) minestronepakastesekoitusta, jonka joukkoon lisään muita aineksia mieleni ja kotoa löytyvien ainesten mukaan.
Nyt tehdessäni kanakasviskeittoa, lisäsin joukkon pari teelusikallista kuivattuja fenkolin siemeniä, jotka antoivat niin ihanan maun muiden mausteiden & yrittien ohella ja ripaus jauhettua peperoncinia ja inkivääriä loppukypsennysvaiheessa antoi varmasti lopulliset lähtöpakit flunssapöpöille...;-)
Lounaalla lisäsin keiton joukkoon kypsymään pienenpientä maissipastaa ("anellini") saaden keitosta näin  "ruokaisemman" version, mutta illlalla söin sitä ihan sellaisenaan....ja tänään olo oli huomattavasti parempi!


Tosihelppo kanakasvisminestrone  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)

Ainekset kattilalliseen keittoa:
1/2 salottisipulia tai keltasipulia
n. 2 rkl hyvälaatuista kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä
1-2 kanan palaa (laitoin isohkon reisipalan)
500 gr pussi valmiita pakastekasviksia tai sama määrä tuoreita kasviksia mieltymystesi mukaan esim. perunaa, porkkanaa, tomaatteja, vihreitä papuja, kaalta, herneitä, selleriä, purjoa, kesäkurpitsaa, pinaattia)
ripaus paprikajauhetta
ripaus kuivattua meiramia
ripaus  kuivattua timjamia
2 tl  kuivattuja fenkolin siemeniä
basilikaa (tuoretta hiennonettuna tai pakaste)
n. reilu litra vettä
valmiiksi kypsennettyjä kikherneitä, mielellään bio (joko etukäteen valmiiksi kypsennettyjä tai kaupan valikoimista)
valmiiksi kypsennettyjä linssejä, mielellään bio (joko etukäteen valmiiksi kypsennettyjä tai kaupan valikoimista)
ripaus jauhettua peperoncinoa
ripaus  jauhettua Inkiväärijauhetta
suolaa  & rouhittua mustapippuria

Valmistus:
Laita isoon paksupohjaiseen kattilaan tai painekeittimeen tilkka öljyä. Silppua sipuli hyvin pieneksi silpuksi ja kuullota kattilassa öljytilkassa.
Lisää joukkoon kananpalat ja ruskista ne joka puolelta. Lisää hieman suolaa.
Lisää muut kasvikset (joko pakaste tai puhdistamasi ja palasiksi pilkkomasi tuoreet kasvikset) joukkoon ja sekoita ne hyvin keskenään.
Lisää joukkoon vesi (Huom! Vettä pitää olla niin paljon,  että kasvikset peittyvät kunnolla.) ja  ripaus paprikajauhetta, kuivattua meiramia ja timjamia ja basilikaa sekä 2 tl kuivattuja fenkolin siemeniä. Sekoita.
Sulje paininkeitin (tai kattila tiiviillä kannella) Nosta kiehumispisteeseen ja sen jälkeen anna kypsyä matalalla lämmöllä seuraavasti:  painekattila n. 20 min; normaali paksupohjainen kattila n. 40 min. Jos käytät tavallista kattilaa, muista sekoittaa keittoa silloin tällöin kypsennyksen aikana.
Lisää joukkoon kikherneet ja linssit sekä ripaus jauhettua peperoncinoa ja inkiväärijauhetta.  (Huom. Jos et pidä yhtään tulisuudesta, voit jättää jauhetun peperoncinon pois.) Tarkista maku ja lisää joukkoon suola sekä ruohittua mustapippuria.
Sulje paininkeitin (tai kattila tiiviillä kannella) ja anna vielä kypsyä matalalla lämmöllä seuraavasti:  n.10 min. painekattila;  n. 15-20 min. normaali paksupohjainen kattila.
Tarkista maku ja lisää suolaa tarvittaessa. Kaada kauhalla keittoa lautaselle, lisää riisiä ja tilkka hyvälaatuista oliiviöljyä ja nauti!

Kanakasvisminestrone, maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön,soijaton

maanantai 17. marraskuuta 2014

Nikan Nopeat - Pehmeää, suolaisenmakeaa kanaa appelsiinikastikkeessa...mukava ruokamuisto opiskeluajoilta

Eilen illalla olin yksin kotona ja kun viikonloppuna yllättänyt tulvamainen kaatosade (en ole muuten ikinä nähnyt Milanossa niin pahaa ja pitkäkestoista sadetta kuin viime lauantaina!) oli tyssännyt lauantain suunnitellut ruokaostokset, piti vähän miettiä mitä hyvää ja lämmintä saisi kotona olleista tarvikkeista aikaan ja mieleeni nousi yksi opiskeluaikojeni suosikkiannoksista, nimittäin kanaa appelsiinikastikkeessa. Virittelin tämän annoksen aikoinaan "köyhänä opiskelijana" ja sitä tuli monen vuoden ajan tehtyä ainakin kerran viikossa. Tämä taisi olla myös ensimmäinen ruokalaji, jonka opetin lähes 15 vuotta sitten silloin vielä kokkauksen alkutiellä olleelle pikkusiskolleni, kun asuimme yhden talven saman katon alla nimenomaan "helppona & maukkaana ja nopeasti valmistuvana" ruokaohjeena. Viime vuosina tämä ruokalaji on jäänyt hieman unholaan, yksinkertaisesti siitä syystä, että nykyisen perheeni jäsenet syövät valitettavasti pääasiassa (ja aika rajoitteisesti) vain italialaisen keittiön antimia. Itse tykkään kyllä niin tulisesta kuin miedoista&lempeistä mauista, suolaisen ja makean yhdistelmästä sekä kirpeistä ja happamistakin mauista...joten jos olen yksin kotona, sipulit,  kasvikset, mausteet ja yrtit riemuitsevat...;-).
Käytin tähän ohjeeseen aina aiemmin purkkiin säilöttyjä mandariinilohkoja ja säilykemaissia (varmaankin ne olivat aikoinaan Alepassa edullisia...;-D), mutta eilen molempien ainesten puuttuessa, käytin säilykemandariinin tilalta "oikeata" appelsiinia ja jätin maissin pois ja se ei makua yhtään haitannut. Lisäkeriisinä oli tuoksuva basmatiriisi, mutta mikä tahansa pitkäjyväinen riisi ajaa saman asian. Makoisa, edullinen ja nopeasti valmistuva ruoka niin lounaaksi kuin päivälliseksikin, joka mielestäni maistuu myös peheen pienimmillekin jäsenille. 
Kanaa appelsiinikastikkeessa  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)
Ainekset 2:lle hengelle:
basmati- tai thaibonnet tai muuta pitkäjyväistä riisiä nälän mukaan...;-D
hyvälaatuista oliiviöljyä loraus (n. 2-3 rkl)
1/4 keskikokoista tai 1/2 pienta salottisipulia tai keltasipulia
n. 200 gr. kokonaista tai valmiiksi suikaloitua kanafilettä  
n. 1 1/2- 2 dl appelsiinituoremehua
pieni purkillinen säilöttyjä mandariinilohkoja tai 1-2 appelsiinia kuorittuna ja paloiteltuna
(2-3 rkl säilykemaissia)
suolaa maun mukaan
rouhittua mustapippuria maun mukaan
paprikajauhetta maun mukaan
(inkiväärijauhetta ripaus - ei välttämätön)
tuoretta tai pakastettua basilikaa maun mukaan
Valmistus:
Laita riisi kypsymään ohjeen mukaan.
Pilko sipuli ohueksi, pieneksi silpuksi ja kuullota se pannulla pienessä öljymäärässä, miedolla lämmöllä. Ole tarkkana, ettei sipulisilppu pala tai ruskistu liikaa!
Jos käytät kokonaisia kanafileitä, leikkaa tai paloittele fileet pieniksi suikaleiksi.
Lisää kanasuikaleet joukkoon ja sekoita hyvin sipulisilpun kanssa. Nosta hieman lämpöä, jotta suikaleet saavat kypsyessään vähän väriä pintaan. Anna kypsyä muutaman minuutin ajan, koko ajan sekoittaen, ettei sipulisilppu pala.
Lisää joukkoon hieman paprikajauhetta, suolaa ja mustapippuria makusi mukaan. Mikäli pidät inkiväärin mausta, lisää myös hieman inkiväärijauhetta ja sekoita.
Kaada mukaan appelsiinimehu, sekoita ja anna mehun kuumentua. Lisää joukkoon joko säilötyt ja valutetut mandariinilohkot tai kuorittu (Huom! kuori veitsellä, niin että vain hedelmäliha jää jäljelle), paloiteltu appelsiini(t) sekä vähän tuoretta/pakastettua basilika. Anna hautua matalalla lämpötilalla muutaman minuutin ajan, jotta maut sekoittuvat ja mehu tiivistyy kastikkeeksi. 
Tarkista kastikkeen maku ja lisää tarvittaessa suolaa & mustapippuria ja tarjoile lisäkeriisin kanssa.



lauantai 18. lokakuuta 2014

Päivitystä postaukseen "Kanaa Zabanien tapaan"....jos tykkäät vain fileistä/leikkeistä!

Kokeilin pari iltaa sitten valmistaa viime postaamaani kanareseptiä vain rintafileen leikkeistä nähdäkseni muuttuisiko maku muuttuisi ja miten aika ohuet leikkeet käyttäytyisivät uunissa.
Tulos ei ollut yhtään hullumpaa ja tällä tavalla tehtynä valmistu kyllä todella vaivattomasti ja nopeasti hieman erilaisempi kanaleikeruoka koko perheelle, joten tulen tekemään toistekin!
Tosin leikkeiden kanssa voisi kokeilla mausteiden jättämistä imeytymään lihaan joksikin aikaa ennen uuniin laittoa marinadin tapaan. Minulla oli sen verran kiire keittiössä, etten ehtinyt kokeilemaan tätä vaihtoehtoa, mutta aion kokeilla sitä ensi kerralla.
Koska kypsennysasika todellakin lyhenee ainakin puolella (n. 20 min 180°:ssa riippuen leikkeiden paksuudesta), maut eivät pääse lyhyemmässä kypsennysajassa samalla tavalla imeytymään kuin reisi/koipipalojen kanssa. Samoin liemi ei "keräänny" kastikeeksi samalla tavalla, joten se jää nestemäisemmäksi...maku on kylläkin hyvä! Joten, jos todellakin pidät vain kanan/broilerin rintafileistä tehdyistä kanaruoista, saat tällä tapaa eksoottisempaa makeansuolaista aromia ruokapöytääsi...;-).
Tässä tarkennettu ohje vain leikkeille:


 Kananfileleikkeitä Zabanien tapaan  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)
Ainekset (4:lle):
4 kanan/broilerin rintaleiketta (eli 1 syöjää kohden)
1 pienehko sipulia (kelta-tai salottisipulia)
n. 2 rkl oliiviöljyä
*paprikajauhetta
*inkiväärijauhetta
*sitruunapippuria
*kanelia ripaus (halutessasi voit laittaa myos ripauksen kardemummaa)
*mustapippuria
*suolaa
kuivattuja aprikooseja n. 6-10 maun mukaan 
kuivattuja luumuja n. 6-10 maun mukaan
n. 2 dl appelsiinimehua (tai vaihtoehtoisesti sekä appelsiini-ja greippituoremehua)
(halutessasi 1 käsittelemättömän appelsiinin kuori raastettuna)

* mikäli voit käyttää sipulikeittoainesta, voit hieroa osan pussista sen kanapalojen pintaan ja siten et tarvitse valmistuksessa ollenkaan näita aineksia.

Valmistus:
Laita ensin  kuivattuja aprikoosit ja luumut veteen hieman pehmenemään.

Kuori sipuli ja leikkaa ne todella pieneksi, ohueksi sipulisilpuksi, makusi mukaan yksi tai kaksi.
Laita pannulle/laakeaan kattilaan reilu rkl öljyä ja kuullota silpulisilppu miedolla lämmöllä, kunnes se alkaa saamaan kullanruskeaa väriä. Ole tarkkana, ettei sipuli yhtään käristy tai pala! Sammuta lämpö ja siirrä pannu/kattila syrjään vähän jäähtymään.

Sekoita sillä välin toisessa kulhossa n. 1 rkl oliiviöljyä, kunnon "tujaus"  paprikajauhetta (ainkin 2 maustemitallista), inkiväärijauhetta (noin 1/2 maustemitallinen) ja  sitruunapippuria (noin 1/2 maustemitallinen ). Lisää ripaus kanelia (ja tai kardemummaa) ja pyöräytä joukkoon hieman mustapippuria. Sekoita mausteet ja lisää joukkoon vielä suolaa (n. reilu 1/2-1 tl ) ja sekoita.

Lisää joukkoon hieman jäähtynyt sipulisilppuöljyseos ja sekoita kaikki ainekset hyvin keskenään.
Lisää leikkeet yksitellen kulhoon ja hiero mausteöljyseosta huolellisesti joka puolelle. Toista käsittely kaikille paloille.
Voitele uunivuoka kevyesti oliiviöljyllä ja laita kananleikkeet uunivuokaan. Lisää palojen väliin ja ympärille valutetut aprikoosit&luumut.
Kaada leikkeiden päälle appelsiinimehua (tai appelsiini-ja greippituoremehun seos).
Laita  vuoka uuniin 180° C ja paista enimmäiset 10 min. Käännä leikkeet 10 min. päästä (laita timer muistuttamaan..,-D), maista lientä ja lisää tarvittaessa ripaus suolaa fileiden päälle.)
Halutessasi voit ripotella myös raastetun käsittelemättomän appelsiininkuoren palojen päälle viimeisten 10 min. ajaksi.
(Mikäli palaset näyttävät liian vaaleilta (ei yleensä), voit laittaa grillivastuksen päälle aivan parin viimeisen minuutin ajaksi, mutta ole tarkkana, etteivät leikkeet vaan kärähdä!)
Valuta kastiketta leikkeiden päälle ja nauti vaikka riisin, salaatin tai uuniperunoiden tai perunamuusin kera!!

Kanaa Zabanien tapaan rintaleikkeistä - (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)

tiistai 14. lokakuuta 2014

"Kanaa Zabanien tapaan"....maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön ja soijaton koko perheen uunissa kypsennetty kanaherkku!

On kulunut jo yli vuosi siitä kun viimeksi pääsin käymään siskoni luona Israelissa. Hän pitää siellä perheineen vuohifarmia nimeltaan "Shvil lzim" (tarkoittaa vuohipolkua) idyllisessä, pienessä kylässä Tel Avivin ja Jerusalemin välimaastossa. Farmilla voi tutustua vuohien elämään ja vuohenmaitojuustojen tekoon, ja näitä farmin tuotteita voi maistella (kuten myös muita ihania israelilaisen keittiön ruokia) pihapiirin tunnelmallisessa kahvilaravintolassa ja niitä voi ostaa myös mukaansa ravintolan yhteydessä olevasta pienestä putiikista. Putiikista löytyy muitakin vuohenmaitotuotteita, kuten jogurtteja, "dulce de leche":ä, tuoreita lähituotteita sekä ihania piensisustustavaroita ja muuta mukavaa... Tuo paikka on syvällä sydämessäni...kauniine maisemineen se on todellinen pieni paratiisi! Sitä paitsi siskoni anoppi on "aivan tajuttoman" taitava kokki, joka taikoo keittiössään huikeita makuelämyksiä....myös minulle! Siskoni anoppila taitaakin olla ainoa paikka, jossa nousen viimeisenä pöydästä ja heillä syötyäni, menen aaah...niin tyytyväisenä pullean mahani viereen nukkumaan....;-). Tulee aina fiilis, kuin olisi joulu...vaikka oltaisiin keskellä kesääkin!!!
Tarkoituksenani olisikin koota kaikista noista herkkuruoista tarkemmat ohjeet, jotta voisin niitä täällä blogissani jakaa, mutta viime viikkoina on tehnyt niin mieli noita makoisia, eksoottisemmankin makuisia ruokia, että päätin kokeilla kotikeittiössäni yhtä heidän kanareseptiä hieman mukailtuna. Muistan tästä ohjeesta, että siskoni valmistaa sen käyttämällä kuivattua sipulikeittoaines-pussia kanan mausteeksi, joten silloin ei tarvitse muita mausteita ollenkaan. Sitten hän lisää kuivatut aprikoosit ja luumut kanapalojen joukkoon, kaataa päälle appelsiinimehua ja sitten vain pata uuniin kypsymään.
Koska tuo sipulikeittoaines ei mulle yleensä sovi (Huom! Suomessa pitäisi olla myynnissä  ainakin "Rainbow Sipulikeittoaines", joka on valmistajan mukaan myos maidoton ja gluteeniton.), kehitin oman sipulimausteseoksen ja ruoasta tuli kyllä niin hyvää, että tein melkein heti sitä uudestaan! Yhdellä kerralla minulla ei ollut tarpeeksi appelsiinimehua, joten käytin sen lisänä sekä appelsiinista puristettua, että Tropicanan greippituoremehua. joka sopi ohjeeseen mainiosti, samoin kuin kypsennyksen loppuvaiheessa lisäämäni raastettu appelsiininkuori, joka täydentää ihanasti tämän ruoan makeansuolaista aromia. Ja kun normaalisti sipulia, sekä kuivattuja hedelmiä välttelevä mieheni sanoi, ettei ole näin hyvää kana syönyt (paitsi tietysti siskoni anoppilassa...;-D), tulos on taattu ja ohje vielä kokille tosi vaivaton!!!


Kanaa Zabanien tapaan  (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)
Ainekset (4:lle):
4 koipireisipalaa tai kanan paloja (koipia & reisiä) riittävästi syöjää kohden
*1-2 sipulia (kelta-tai salottisipulia)
n. 3 -4 rkl oliiviöljyä
*paprikajauhetta
*inkiväärijauhetta
*sitruunapippuria
*kanelia tai/ja kardemummaa ripaus
*mustapippuria
*suolaa
(*valkosipulijauhetta ripaus halutessasi)
kuivattuja aprikooseja n. 8-10
kuivattuja luumuja n.8-10
n. 2-2,5 dl appelsiinimehua (tai vaihtoehtoisesti sekä appelsiini-ja greippituoremehua)
(halutessasi 1 käsittelemättömän appelsiinin kuori raastettuna)

* mikäli voit käyttää sipulikeittoainesta, voit hieroa sen kanapalojen pintaan ja siten et tarvitse valmistuksessa ollenkaan näita aineksia.

Valmistus:
Laita ensin  kuivatut aprikoosit ja luumut veteen hieman pehmenemään.

Kuori sipuli(t) ja leikkaa ne todella pieneksi, ohueksi sipulisilpuksi, makusi mukaan yksi tai kaksi. (Meillä laitettiin vain yksi, mutta sekin riitti hyvin makua antamaan. Israelissa laitettaisin varmaan ainakin 3, joten sipulien käyttö on kuten aina....makukysymys...;-D)

Laita pannulle/laakeaan kattilaan 2 -3 rkl öljyä ja kuullota silpulisilppu miedolla lämmöllä, kunnes se alkaa saamaan kullanruskeaa väriä. Ole tarkkana, ettei sipuli yhtään käristy tai pala! Sammuta lämpö ja siirrä pannu/kattila syrjään vähän jäähtymään.

Sekoita sillä välin toisessa kulhossa n. 1 rkl oliiviöljyä, kunnon "tujaus"  paprikajauhetta (ainakin 1/2 tl = 2,5 ml), inkiväärijauhetta (noin maustemitallinen = 1 ml) ja sitruunapippuria (ainakin 1/2 tl= 2,5 ml). Lisää ripaus kanelia (ja/tai kardemummaa) ja pyöräytä joukkoon hieman mustapippuria. Halutessasi voit lisätä joukkoon ripauksen valkosipulijauhetta. Sekoita mausteet ja lisää joukkoon vielä suolaa (n. 1 1/2 tl tai vähän enemmän, riippuen palojen määrästä&koosta) ja sekoita.

Lisää joukkoon hieman jäähtynyt sipulisilppuöljyseos ja sekoita kaikki ainekset hyvin keskenään.
Lisää kananpalat yksitellen kulhoon ja hiero mausteöljyseosta huolellisesti joka puolelle. Toista käsittely kaikille paloille.
Voitele uunivuoka kevyesti oliiviöljyllä. Tämän jälkeen voit toimia kahdella tapaa:
A) nopeampi valmistustapa:
Laita kananpalat uunivuokaan. Lisää palojen väliin ja ympärille valutetut aprikoosit&luumut ja kaada palojen päälle appelsiinimehua (tai appelsiini-ja greippituoremehun seos).
Ripottele hieman suolaa palojen päälle ja laita vuoka uuniin (kiertoilma) 200° C.

B)- käyttämäni valmistustapa (hieman hitaampi):
Laita jo edellä käytetty pannu/kattila uudestaan lämpenemään ja lisää maustetut kanapalat ruskistumaan hetkeksi molemmin puolin. Siirrä kattila/pannu syrjään.
Laita kananpalat uunivuokaan. Lisää palojen väliin ja ympärille valutetut aprikoosit&luumut.
Kaada ed. käytettyyn pannuun/kattilaan hieman mehua ja kuumenna hetken ajan seosta, niin että saat "liotettua" nesteeseen mukaan kaikki pannulla/kattilassa olevat "jäämät". Sammuta lämpö ja kaada neste palojen päälle. Lisää joukkoon loput appelsiinimehut (tai appelsiini-ja greippituoremehun seos).
Ripottele hieman suolaa palojen päälle ja laita vuoka uuniin (kiertoilma) 200° C.


Kummassakin valmistustavassa, paista ensimmäiset 20 min. 200°:ssa käännellen kanapalat aina 10 min. välein. Näin kana sai todella kauniin pinnan joka puolelle ja liemi pitää sen kaikkialta pehmeänä. Laske sitten lämpöä 180°C:een ja paista toiset 20 min., samoin 10 min. välein paloja käännellen. (Maista kypsennyksen puolessa välissä lientä ja lisää tarvittaessa ripaus suolaa.)

Halutessasi voit ripotella raastetun appelsiininkuoren palojen päälle viimeisten 10 min. ajaksi. Suosittele, koska se antaa todella hyvän lisäaromin ruoalle!!! (Mikäli palaset näyttävät liian vaaleilta (ei yleensä), voit laittaa grillivastuksen päälle aivan viimeisten minuuttien ajaksi.)
Kanan pitäisi olla nyt ihanan tuoksuvaa ja pehmeää sekä liemen sopivasti kokoon keräytynyt kastikkeeksi. Valuta kastiketta hieman palojen päälle ja nauti vaikka riisin, salaatin tai uuniperunoiden tai perunamuusin kera!!

Huom! Mikäli et pidä koipi-/reisipaloista, löydät vain rintafileen leikkeistä tehdyn version täältä!

Kanaa Zabanien tapaan - (maidoton, munaton, gluteeniton, pähkinätön, soijaton)