maanantai 18. marraskuuta 2013

Elämää allergioiden kanssa....hammaslääkärissä

Onnekseni olen perinyt hyvän hammasluun, joka on kestänyt huolimatta siitä, etteivät minkäänlaiset maitotuotteet ole kuuluneet ruokavaliooni lähes 23 vuoteen ja olen käyttänyt "massiivisesti" kortisonia vielä pidemmällä ajanjaksolla! Olen kyllä lukenut useampaankin kertaan eri lähteistä, että itseasiassa maitotuotteiden sisältämä kalkki ei imeydy niin hyvin elimistöön kuin muista lähteistä (esim. kasvikset, siemenet) saatu kalkki, joten ehkä tuo muista ravintoaineista tullut kalkki on sitten imeytynyt elimistöön sitä paremmin ja osteoporoosiuhkaa ei ole talla hetkella tarvitse pelata.
Kuitenkin jouduin pitkästä aikaa istumaan hammaslääkärin tuoliin, joka mun kohdalla aiheuttaa pientä päänvaivaa ja pelkoa, luulen, että paitsi itselleni, myös hammaslääkärille. Nimittäin, moniallergisuuteni ja vuosien varrella sattuneiden anafylaktisten shokkien takia, myös puudutus on riskitilanne, jossa pitää olla varautunut "pahimpaan". Viimeksi viisi vuotta sitten, en löytänyt täältä hammaslääkäriä, joka olisi suostunut minua hoitamaan, huolimatta siitä, että kävin testauttamassa myos yhden hammaslääkäreiden käyttämän puudutusaineen saaden negatiivisen tuloksen. Kävin sitten Helsingissä Erottajan Oralissa hoidattamassa hampaani, jossa tämä riski ei ollut ongelma ja kaikki meni tosi hyvin. Mutta se oli vain aika kovasti kukkaron päälle käypää, kun tuota matkaa kertyi vähän enemmän, kuin vain se tavallisen ratikka-tai bussimatkan verran...;-).
Tällä kertaa mua onnisti paremmin, sillä mieheni hammaslääkäri suostui hoitamaan mun tilanteen vastaanotollaan. Paikalle oli asiamukaisesti pyydetty anestesisti, joka sitten teki nuo varatoimenpiteet ennen varsinaista operointia eli kanyyli käsivarteen ja hieman kortisonia suoraan suoneen "varmuuden vuoksi" ja hän pysyi oli koko ajan paikalla tarkkailemassa tilannetta. Antihistamiinin olin jo ottanut aamulla. Toimenpide sujui hyvin ja pelkokin pikkuhiljaa poran suristessa hävisi ja voin vain sanoa, että tällä kertaa hoito meni yhtä hienosti kun Suomessa...;-D!
Vielä täytyy käydä läpi sama operaatio yhden kerran, mutta oloni on nyt huomattavasti rentouneempi. Nuo anafylaktiset shokit kun jättävät aina sen traumansa, joka menee sitten kuin filminauhana silmissä, kun vähänkin uhkaava tilanne on edessä. En tiedä, auttaako siihen mikään muu, kuin tuollainen "positiivinen" kokemus ja onnistunut toimenpide, kuten tässä tapauksessa? Onko teillä ongelmia vastaavanlaisia ongelmia allergioiden takia hammaslääkärissä käynnissä tai muissa operaatioissa?




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti